گله‌ و تقاضای عثمان محمد پرست

عثمان محمدپرست گفت: موسیقی حرام نیست و هر کس بگوید موسیقی حرام است آگاه نیست و دروغ گفته است. شعرهایی از حافظ، سعدی، مولانا و جامی و … در موسیقی خوانده می‌شود پس کجای این موسیقی حرام است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی هفته موسیقی خراسان، این دوتار نواز خراسانی در جریان تجلیلش که در مراسم اختتامیه هفته موسیقی خراسان برگزار شد، ادامه داد: شعرهایی در وصف حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و امام رضا (ع) خوانده می‌شود آیا این موسیقی حرام است؟ به جوان‌ها می‌گویم باور نکنید که می‌گویند موسیقی حرام است بلکه بسیار حلال است و شما به کارتان ادامه دهید.

ناراحتم کسی به من نگفت دوتار بزن

محمدپرست بیان کرد: من خدمتگذار همه هستم و توانستم در این مملکت موسیقی را پخش کنم و تا به امروز در ساخت ۹۲۰ مدرسه شریک باشم. من بسیار از ارشاد محبت دیدم  اما ناراحتم چرا که در همه سال‌های عمرم کسی به من نگفت دوتار بزن. کسی از من تشکر نکردند به غیر از این چند سال اخیر که مراسم‌هایی برایم برگزار کردند.

این هنرمند موسیقی نواحی اضافه کرد: من تقاضای حمایت دارم نه برای خودم که در آستانه ۹۰ سالگی هستم بلکه  برای هنرمندان جدیدی که در کشور فعالیت می‌کنند. من توقع محبت دارم و از مسئولین می‌خواهم هنر و هنرمندان را حمایت کنند.

موسیقی آیینی و نواحی ما شناسنامه شنیداری

همچنین در این مراسم که شامگاه ۱۸ اسفندماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت ارشاد ـ در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: موسیقی آیینی و نواحی ما شناسنامه شنیداری امت بزرگی است که در طول تاریخ مانند دوی امدادی دست به دست هم داده  و تا به امروز خودش را رسانده است. همانند همان قطعه نوایی که به قدردانی وزیر هنردان تاریخ ما در ابتدای قرن دهم امیرعلی شیر نوایی شکل گرفت و دو قرن بعد با شعر صفای اصفهانی همراه شد و آهسته آهسته در دستان خنیاگران این سرزمین نشسته و تا به امروز ادامه یافته به طوری که  با گذشت قرن‌ها با شنیدن آن احساس می‌کنیم با پدیده نویی روبرو هستیم.

او ادامه داد: امیدوارم جوانان سرزمین‌مان همیشه جوان بخت و روشن ضمیر به حفظ آداب و رسوم سرزمینشان کمر همت گمارند چرا که این جوانان برآمده از همین سنت هستند و فعالیتشان تا روزی که خورشید بر این سرزمین می‌تابد ادامه خواهد داشت.

نسل جوان باید  گنجینه‌های ارزشمند کشورمان را بشناسند

در بخش دیگری از این مراسم علی جلالیان ـ رئیس هیات مدیره یک موسسه فرهنگی هنری و برگزار کننده هفته موسیقی خراسان ـ اظهار کرد: هدف ما برگزاری هفته فرهنگی و موسیقی خراسان با حضور هفت گروه موسیقی بومی بود اما متاسفانه علی رغم حمایت‌های آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای حسینی معاون و آقای طالبی مدیرکل دفتر موسیقی داشتند موفق به برگزاری آن نشدیم و اجراهای‌مان به بهار سال آینده موکول شد.

او اضافه کرد: به منظور توجه به کارهای فرهنگی در شهرستانها و توجه به هنر هنرمندان شهرستانی این موسسه را بدون هیچ حمایت دولتی و با بودجه شخصی تاسیس کردیم. نگاه ما در برگزاری برنامه‌هایمان، اقتصادی نیست چرا که فقط به عشق استادانی چون عثمان محمدپرست و دیگر بزرگان این سرزمین کار می‌کنیم. امروزه نسل جوان ما باید  گنجینه‌های ارزشمند کشورمان را بشناسند چرا که اگر معرفی نشوند موسیقی و فرهنگ سرزمینمان که  اعتبار ما در دنیاست به این نسل معرفی و منتقل نخواهد شد که امیدوارم  با حمایت مسئولین موسیقی بومی جایگاه مناسبت خود را داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 86404 ساعت خبر : 7:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86404
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات