گلونی

محیط‌ زیست نباید به خاطر نابلدی‌ها مشکل پیدا کند

طبق گفته کلانتری، «محیط‌زیست، مال مردم است». اگر در سطح این حرف، غوطه بخوریم و راه را اشتباه برویم، ممکن است اصلاً چیزی از محیط‌زیست، باقی نماند.

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، به‌تازگی گفته: «اینکه مردم به خاطر محیط‌ زیست مشکل پیدا کنند سیاست ما نیست». شاید در ظاهر، تمام اولویت را به محیط‌زیست بدهیم و با این حرف آقای کلانتری، مخالف باشیم. بارها درباره پروژه‌های زیست‌محیطی بومی شنیده‌ایم که وقتی مردم، در نظر گرفته نشوند، چه تبعات بزرگی می‌تواند ایجاد شود. اما نکاتی در صحبت‌های ایشان، مبهم است که باید روشن شود.

حرف کلانتری را می‌توان، تخصصی فرض کرد. اما متأسفانه، محیط‌زیست را نمی‌شود بر اساس «فرضیات»، حفظ‌کرد. اینکه ایشان صرفاً بگوید «در برخی مناطق سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند برای فعالیت صنعتی خود سند بگیرند. این مناطق هم پویا هستند و کم‌وزیاد می‌شوند. ما روستاهایی داریم که داخل مناطق حفاظت‌شده هستند و مردم این روستاها را باید تعیین تکلیف بکنیم. این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و بهبود کیفیت هم به دنبال می‌آورد»، ظاهر ماجراست. باید در عمل ببینیم این تعیین تکلیف‌ها چگونه است؟ آیا در واقعیت، قرار است صدای سرمایه‌گذاران شنیده شود تا چرخ تولیدشان به بهای سنگین نابودی محیط‌زیست، بچرخد و صدای کم‌جان محیط‌زیست، شنیده نشود؟

باید از آقای کلانتری بپرسیم چند درصد از طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران، ازنظر محیط زیستی، ارزیابی می‌شوند؟ حساب چند درصد از ارزیابی‌ها روی کاغذ درست از آب درمی‌آید و چند درصد آنها در عمل، ملغی می‌شوند؟ از کجا می‌شود اطمینان داشت که توازن درستی برقرار می‌شود تا هم مردم در رفاه باشند و هم محیط‌زیست، از بین نرود؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، موظف است به آنها پاسخ‌های دقیق، کارشناسانه و شفاف بدهد. پاسخ‌هایی که معمولاً در صحبت‌های ایشان، گم و مبهم است.

طبق گفته کلانتری، «محیط‌زیست، مال مردم است». اگر در سطح این حرف، غوطه بخوریم و راه را اشتباه برویم، ممکن است اصلاً چیزی از محیط‌زیست، باقی نماند. اگر به‌عنوان یک سرمایه به محیط‌زیست، نگاه کنیم و تصور کنیم هرکسی، هرجایی و هر طور که بخواهد می‌تواند از این سرمایه، خرج کند که چون مال خودش است، پیشاپیش به قهقرا رفته‌ایم. اما اگر قرار است مردم نسبت به محیط‌زیست، احساس تعلق کنند و در سایه حفاظت از محیط‌زیست، رفاه هم داشته باشند، پس نیاز داریم تا حرف‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم، مستدل و تخصصی باشد و فراموش نکنیم که محیط‌زیست هم نباید به خاطر طمع، پروژه‌های غیرکارشناسی و خلاصه به خاطر نابلدی‌ها، مشکل پیدا کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل