کوهدشت شهر سرباز فداکار حجت آزادبخت را بیشتر بشناسید

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: این که یک سرزمین را با مردمانش بشناسیم یا با آثار به جا مانده از گذشته‌اش انتخاب خود ماست.

اینکه بگوییم شهری مهد مفرغ و بلوط است و پر از قلعه‌های تاریخی یک چیز است و یا بگوییم شهر حجت آزادبخت است و این سرباز شجاع در مهد مفرغ و بلوط به دنیا آمده است، یک چیز دیگر.

اینکه سرزمینی پر افتخار چون کوهدشت با مردان بزرگش هویت بگیرد یک چیز است و اینکه با قلعه‌ها و معابد و زیارتگاه‌هایش شناسنامه‌دار شود، چیز دیگر.

کوهدشت

کوهدشت شهری است در غرب استان لرستان با آب و هوایی خوش که بهاری معتدل، تابستانی نسبتا گرم و پاییز و زمستانی سرد دارد. با مردمانی که مهربانی را از سپیده دم تاریخ یادگار دارند.

 سرباز فداکار

شهر مردان بی‌ادعایی چون شهیدان حاج حمید قبادی،حمیدرضا ابراهیمی و علیمردان آزادبخت که از جان گذشتند تا ایران بماند و شهر حجت آزادبخت، سرباز بی‌ادعایی که دل به آب زد تا در همین سیزده بدری که همه دربه‌در دنبال سوژه برای اثبات نحسی‌اش می‌گردند، جان پنج نفر را نجات دهد. این مردم چنین فرزندانی تربیت کرده‌اند.

گر چه شهر جدید کوهدشت حاصل اسکان عشایر در دوره رضاخان است اما بنا بر مستندات تاریخی این منطقه یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های اسکان بشر در ایران است.

 

دیدنی‌ها و آثار به جا مانده از گذشته کوهدشت

غار میرملاس در کوه سر سرخین و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر کوهدشت قرار دارد که به گفته مورخان،این غار نخستین سکونت‌گاه انسان و آغازگر تاریخ مدون بشری است، زیرا نقاشی‌های حک شده روی دیواره آن کهن‌ترین آثاری است که انسان‌های اولیه تاکنون از خود به یادگار گذاشته‌اند.

مقبره داود رشید، قلعه سیله، مربوط به دوره اشکانیان، قلعه جق،مربوط به دوران قبل از اسلام، قلعه منیژه و غارهای باستانی میرملاس، برد سفید، همیان، مناره خسروآباد، دژ زلال‌انگیز و کاخ ساسانی از دیگر مناطق دیدنی شهرستان کوهدشت لرستان است.

هومیان

نقوش صخره‌ای هومیان بر روی غاری در شمال شهرستان کوهدشت و در شمال غرب استان لرستان حکاکی شده‌اند. این آثار مربوط به پارینه‌سنگی میانه است که این دوره از صد هزار سال قبل شروع و پایانش در حدود چهل هزار تا سی و پنج هزار سال قبل است. این دوره فرهنگ موسترین را شامل می‌شود.

آثار هومیان کوهدشت

کاش به هر شهر و دیاری که سفر می‌کنیم اول حال آدم‌های هویت‌بخش به آن را بپرسیم و بعد به دیدار آثار به جا مانده از گذشته‌ها برویم.

پایان پیام.

کد خبر : 88383 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88383
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات