گلونی

گردآوری اشعار لری در اپلیکیشن کله باد

پایگاه خبری گلونی، امین آزادبخت – مدیر مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی لرستان: ادبیات لرستان به موازات ادبیات ملی ایران در ازنای تاریخ و فرهنگ مردم این دیار وجود داشته است. شاهد و نمونه این ادعا اشعار و سروده‌هایی بوده که مردمان قوم لر در شئونات مختلف زندگی خود مانند اشعاری که برای سور و یا سوگ، کار، لالایی، جنگ و حماسه، مدح بزرگان دین و… می‌سروده‌اند، می‌باشد.

ادبیات لرستان از حیث موضوع، تعدد مضامین داشته است اما وجه بخش عمده‌ای از ادبیات بومی لرستان به‌ویژه اشعار سرایندگان محلی تحت تاثیر دو منبع فیاض گرانقدر آیات قرآن مجید و احادیث است.

مضمون‌های ادبیات بومی لرستان با ادبیات ملی ایران چندان تفاوتی ندارند اما مرثیه‌های بومی، عشق، دین و مذهب به خصوص اهل بیت (ع) جایگاه خاصی در ادبیات بومی لرستان دارد.

مجموعه «کله باد» گزیده اشعاری است که شعرای متقدم و متأخر این دیار به زبان‌های بومی لرستان سروده‌اند. در این مجموعه بیش از ۱۴۰۰بیت از ۲۳شاعر لرتبار مورد استفاده قرار گرفته است. مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی لرستان این گزیده را  از کتاب گلزار ادب لرستان مرحوم اسفندیار غضنفری و همچنین از کتب سایر شعرای متاخر لرستانی گردآوری کرده و در قالب اپلیکیشن تلفن همراه عرضه نموده است. این نرم‌افزار در نوع خود اولین برنامه تلفن همراه است که با موضوع شعر و ادب لرستان عرضه می‌شود، امید است مورد قبول اهالی علم و ادب و فرهنگ این خطه کهن قرار گیرد.

شایان ذکر است با توجه به اینکه زبان شعری شعرای متقدم لرستانی ثقیل‌تر و کهن‌تر می‌باشد و احتمال می‌رود خوانش آن برای عامه مردم با دشواری همراه باشد، سعی شده معنی این اشعار به زبان فارسی ترجمه شود که در ذیل ابیات خواهد آمد،  اما برای اشعار شاعران معاصر که خوانش آن آسان‌تر می‌باشد، ترجمه‌ای مد نظر قرار نگرفته است.

ضمن پوزش از کاستی‌ها  و نارسایی‌های موجود و احتمالی، تمام نقطه نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات را بر دیده منت می‌نهیم و آن را در بروزرسانی‌های آینده لحاظ خواهیم نمود.  همچنین در نظر است در بروز رسانی‌های آینده، اشعاری از دیگر شاعران لرستانی اضافه گردد.

 امید می‌رود تولید این نرم‌افزار فتح بابی برای ساخت و تولید و عرضه فعالیت‌هایی از این دست توسط متولیان و علاقه‌مندان فرهنگ بومی لرستان قرار گیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل