اسبی‌کو خرم‌آباد بهشتی از گل‌های زاگرس

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اسبی‌کو (سفیدکوه) رشته‌کوهی در خرم‌آباد که زیستگاه جانوران و رویشگاه انواع گیاهان است. مساحت آن ۶۹۵۰۰ هکتار است. این منظقه در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و سپس در سال ۱۳۶۹ با وسعت ۶۸۷۷۶ هکتار به منطقه حفاظت‌شده اسبی‌کو ارتقاء یافت. رودخانه ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره‌های سخت‌گذر و زیبا، جنگل‌های سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه‌های اکوتوریستی این منطقه حفاظت‌شده هستند.

گل‌ها و گیاهان سفیدکوه خرم‌آباد

در اسبی‌کو ۲۷۲ گونه گیاهى و ۱۳۸ گونه جانوری شناسایی شده است. از جمله گیاهان سفیدکوه می‌توان بلوط ایرانی، بنه، گیلاس وحشی، خینجوک، زیتون، زالزالک، بادام کوهی، آلوچه، نسترن وحشی، بومادران، فرفیون زگیل‌دار، گوش بره طناز، سریش ایرانی، گنگرصحرایی، لاله واژگون، خاکشیر، نیلوفر، مریم گلی، کلاه میرحسن و انواع گون‌ها اشاره نمود.

حیات جانوری در سفیدکوه

جانوران شاخص منطقه عبارتند از: سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق، لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره‌ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار، سوسمارمارچشم و…

زیستگاه گوزن زرد

این همسایه دیرینه خرم‌آباد، زمانی پر از گله‌های کل‌وبز و زیستگاه گوزن زرد بود. وجود انواع حیوانات درنده چون خرس و گرگ و گربه وخشی، رفتن به اسبی‌کو را گاه با مخاطراتی همراه می‌کرد. پرندگانی چون کبک به‌وفور در این منطقه دیده می‌شدند و آسمانش جولانگاه عقاب‌ها و شاهین‌ها بود. اما شکار بی‌رویه و سستی در حفاظت از این منطقه حیاتی برای لرستان، روزگار تلخی را برای آن رقم زده است و حالا اگر کیلومترها در جنگل‌های آن پیاده‌روی کنیم شاید نتوان نشانی از جانوران کوچک و حتی سردرختی پیدا کرد.

پوشش گیاهی این منطقه اگرچه صدمات فراوانی دیده است ولی به اندازه حیات وحش آن آسیب ندیده است و هنوز هم می‌توان زیبایی‌های شگفت‌انگیزی را در اسبی‌کو به چشم دید.

فروردین ماه رویش است و اسبی‌کو در زیباترین زمان خود قرار دارد.

دوربین بهزاد حسین‌زاده گل‌های تازه روییده و هزاررنگ اسبی‌کو را شکار به تصویر درآورده است:

پایان پیام

کد خبر : 88807 ساعت خبر : 11:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88807
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات