ایران یکی از ده کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک

ایران یکی از ده کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک

پلاستیک‌ها به دلیل دارا بودن پایه مواد شیمیایی و نفتی، از طریق خاک وارد زنجیره غذایی ما می‌شوند و موجب آسیب‌رسانی به‌گونه‌های انسانی و جانوری می‌گردند.

پایگاه خبری گلونی، مینا ستوده: امروزه نه فقط در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشور هایی چون؛ سوماترا، ‌‌‌‌‌کنیا‌،‌ تایوان،‌‌ بنگلادش، هند و اندونزی استفاده از کیسه های پلاستیکی ممنوع شده است و مصرف آن به شدت کاهش یافته است.

روش‌هایی مانند؛ آگاه ساختن مردم دربارهٔ مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و مخاطرات آن برای محیط زیست، بسیار اثرگذار بوده است. حتی گرفتن هزینه اضافی بابت درخواست هر کیسهٔ پلاستیکی از مصرف کنندگان، نقش مهمی در کاهش مصرف این مادهٔ پلیمری داشته است.

در حالی که در کشور ایران وقتی اشخاصی از گرفتن کیسه پلاستیکی امتناع می‌کنند با تعجب فروشندگان روبه‌رو می شوند یا اگر هم فروشندگان از دادن پلاستیک خودداری کنند شاهد واکنش و نارضایتی مشتری خواهند بود!

ایران یکی از ده کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک

شاید جالب باشد که بدانید تجزیه هر کیسه پلاستیکی قریب به ۴۵۰ تا ۵۰۰ سال به طول می انجامد. ازدیاد پلاستیک‌ها باعث رشدباکتری‌ها، شیوع بیماری و سرطان‌ها‌ می‌شود، تشکیل گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن حاصل‌خیزی خاک‌، همه و همه از دلایل افزایش مصرف پلاستیک است.

پلاستیک‌ها به دلیل دارا بودن پایه مواد شیمیایی و نفتی، از طریق خاک وارد زنجیره غذایی ما می‌شوند و موجب آسیب‌رسانی به‌گونه‌های انسانی و جانوری می‌گردند.

سالیانه چندین گونهٔ جانوری به‌خاطر بلعیدن پلاستیک‌ها از بین می‌روند و اکو سیستم را تحت شعاع قرار می دهند، ظاهراً بلایای پلاستیک تمامی ندارد. با وجود این، هنوز در کشور ایران اقدام قابل توجهی در این باره صورت نگرفته است!

در سال ۹۰ با توزیع پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران، نه تنها قدمی اثرگذار بر نداشتیم. بلکه موجب مصرف بیش از حد پلاستیک هم شدیم!

به منظور فرهنگ سازی برای آحاد جامعه، ۲۱ تیر ماه از سوی حامیان محیط زیست، روز بدون پلاستیک نام گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز ؛ ارتقا‌‌‌ سطح آگاهی مردم و اشنایی با خطرهای مصرف بیش از حد پلاستیک بوده است.

می‌توان با استفاده از کیسه های دسته دار پارچه‌ای به جای کیسه های پلاستیکی به طور چشمگیری مصرف این مادهٔ پلیمری را کاهش داد.

همچنین افراد مشهور به‌عنوان افراد تاثیر گذار جامعه و به‌واسطه علاقه‌ای که مردم به آن‌ها دارند؛ می‌توانند در فرهنگ سازی و آموزش این مسائل نقش به‌سزایی را ایفا کنند.

کاوه مدنی معاون اموزش و پژوهش سازمان محیط زیست با چالش «بی‌زباله» گامی در راستای آموزش و یادآوری این موضوع برداشته است، هرچند کافی نیست اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

پایان پیام

کد خبر : 87881 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87881
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات