حرکت منوریل خرم‌آباد بر مدار تخیلات

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: معاونت عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد اعلام کرده که طرح احداث منوریل در دست بررسی است. خسرو اتابک در مورد بحث مالی این پروژه توضیح داده است که باتوجه به کمبود منابع مالی شهرداری، نیازمند کمک‌های مالی دولت هستیم.

منوریل بهترین راه بازکردن کلاف سردرگم ترافیک خرم‌آباد است. خرم‌آباد شهری است با ساختار خطی که گسترش آن نیز به اجبار به همین صورت پیش رفته است و جمعیت زیادی را در خود متراکمی را به جا داده است. بنابراین حتی با تعریض خیابان‌ها نیز ترافیک این شهر با حجم جمعیتی رو به ازدیاد آن جوابگو نیست و اجرای طرحی چون منوریل احتمالا تنها راه علاج مشکل ترافیک خرم‌آباد است. البته این طرح نیاز به بررسی و کارشناسیِ بالایی دارد. مکان‌یابی، زمان‌بندی و مدیریت چنین پروژه‌ای نیازمند این است که در مدیریت شهری خرم‌آباد تحولات وسیعی انجام شود. در شرایط فعلی و با روش مدیریت فعلی اجرایی شدن چنین طرحی کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

دودهه قبل هنگامی که تب احداث مترو در شهرهای بزرگ بالا بود و گروهی برای خرم‌آباد هم همین نسخه را تجویز می‌کردند، استاد سیدفرید قاسمی ضرورت ساخت منوریل برای خرم‌آباد را مطرح کرد و در نوشته‌های متعدد به این نکته اشاره کرده است.

همان‌طور که گفته شد ساختار شهری خرم‌آباد، آن را مناسب‌ترین شهر برای احداث منوریل کرده است. از این گذشته مناطق شهری مرکز شهر همگی بر ساختاری سنگی بنا شده‌اند و همین  بافت سنگی پوسته زمین هزینه‌ و زمان اجرای طرح‌هایی چون مترو را چندین برابر کرده است.

همه این نکات بیانگر این است که مطرح شدن احداث منوریل را باید به فال نیک گرفت البته اگر این اظهارات فقط بخشی از برنامه‌های تبلیغاتی شهرداری برای فعال نشان دادن خود نباشد.

از اینگونه طرح‌ها در سال‌های اخیر به‌وسیله مدیران شهرداری بیان شده است، اما هیچکدام از حرف و تیتر نشریات و سایت‌ها فراتر نرفته است.

آیا همه مشکلات شهر حل شده است و فقط منوریل باقی مانده است؟

خرم‌آباد پر است از مشکلات ریز و درشت. خرم‌آباد نسبت به دیرینگی، وسعت و جمعیت نسبت به دیگر مراکز استان، شهری عقب‌مانده و محروم است. سیستم مدیریت شهری در خرم‌آباد در حد کوچک‌ترین شهرهای کشور است و متاسفانه این شهر بدون هیچ برنامه جامع و باری به جهت اداره می‌شود.

در شهری که در همین تعطیلات نوروز جوابگوی نیازهای اولیه مسافران مانند سرویس بهداشتی و پارکینگ نبود، حالا صحبت از پروژه‌ای می‌شود که در بزرگترین و متمول‌ترین شهرهای کشور با شکست روبه‌رو شده است. در شهری که در خیابان‌های مرکزی آن حتی یک پیاده‌رو مناسب وجود ندارد، گاهی از تله‌کابین صحبت به میان می‌آید، گاهی از مترو و حالا منوریل.

پایان پیام

کد خبر : 88508 ساعت خبر : 6:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88508
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات