قبل از رفتن به قلعه رودخان بخوانید

قبل از رفتن به قلعه رودخان بخوانید

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: مسیر قلعه رودخان فومن در گیلان یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری ایران است.

قبل از رفتن به قلعه رودخان این مطلب را تا آخر بخوانید.

قلعه رودخان

راه رفتن در میان جنگل‌‌های هیرکانی همراه با صدای رودخانه و آواز پرندگان برای همه لذت‌بخش است اما این مسیر خطر هم دارد. خطری که کمتر کسی آنها را می‌شناسد.

آبشار
آبشار

قبل از رفتن به قلعه رودخان بخوانید

برای رفتن به قلعه مخوف و عجیب رودخان، باید به فومن بروید و به راحتی رد تابلوها را دنبال کنید تا بعد از گذشتن از چند روستا و رانندگی از میان شالیزارها و چای‌باغ‌ها به پارکینگ برسید و هشت هزارتومان ورودی بدهید و ماشین را پارک کنید.

بعد از پارکینگ یک راسته مغازه و مسافرخانه وجود دارد که بعد گذشتن از آنها پله‌ها شروع می‌شوند و شما راه قلعه‌ رودخان را پیش می‌گیرید. راهی که اگر با آن آشنا نباشید خطرناک است.

قلعه رودخان فومن
قلعه رودخان فومن

چرا مسیر قلعه رودخان خطرناک است

مسیر رسیدن به قلعه‌ رودخان یک مسیر بسیار سخت است اما نه در ورودی مسیر، نه هنگام رسیدن به بنا و نه در اغلب سایت‌های گردشگری درباره کمیت و کیفیت این مسیر چیزی به مسافران نمی‌گویند.

شاید از رهگذارن چیزی درباره بیش از هزارپله تا رسیدن به قلعه بشنوید اما کسی آمار دقیق زمانی از مسیر به شما نمی‌دهد.

فقط در یک جای مسیر تابلویی وجود دارد که نوشته است تا قلعه ۸۰۰ متر باقی مانده است اما این مسافت، برای بسیاری از مردم حتی در جاده صاف هم مفهوم نیست چه برسد در جنگل.

بازار قلعه رودخان
بازار قلعه رودخان

ده دقیقه بعد از شروع پله‌نوردی

بعد از ده دقیقه پله‌نوردی به سمت قلعه رودخان سوال‌‌‌‌‌ها از مردمی که از بالا برمی‌گردند شروع می‌شود.

آنها که از بالا برمی‌‌گردند در پاسخ به آنها که به سمت بالا می‌روند چیزهایی می‌گویند اما آنها که به سمت قلعه می‌روند حرف آنان را اغراق حساب می‌کنند و راه را ادامه می‌‌دهند تا زمانی که سرشان گیج برود و بیفتند.

اگر ورزشکار و سرحال باشید از پارکینگ تا قلعه را می‌توانید در کمتر از یک ساعت بروید. اگر کوهنورد باشید می‌توانید زیر ۴۰ دقیقه و یا حتی ۳۰ دقیقه مسیر را طی کنید اما اگر اضافه وزن دارید و یا اهل فعالیت بدنی نیستید دست‌کم یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا خسته و کوفته به قلعه برسید.

حتی نی‌ها و چوب‌هایی که در ورودی مسیر می‌فروشند نمی‌تواند زیاد به شما کمک کند. اگر خواستید نی بخرید، نی‌ها را هزارتومان بیشتر نخرید.

سفر به قلعه رودخان
سفر به قلعه رودخان

قبل از رفتن به قلعه رودخان بخوانید

این مسیر را برخی با کفش پاشنه‌بلند و یا مجلسی طی می‌کنند که باعث می‌شود کفش‌شان پاره بشود و کمردرد بگیرند.

همچنین آنها که بدن آماده‌ای ندارند طاقت ضربان قلب زیاد را ندارند و نفس‌تنگی می‌‌‌گیرند. در طول مسیر بسیاری را می‌بینید که بی‌خیال ادامه دادن شده‌اند و در چایخانه‌های مسیر استراحت می‌کنند تا برگردند.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان
مسیر دسترسی به قلعه رودخان

سفر به گیلان

اگر برای سفر نوروزی یا چند روزه به گیلان می‌روید و بدن‌تان آماده نیست مواظب باشید که رفتن و برگشتن به قلعه رودخان می‌تواند دو سه روز پادرد، زانودرد و کمردرد شدید و کوفتگی بدن به شما هدیه بدهد. طوری که از بقیه سفر هم بیفتید.

طبیعت فومن
طبیعت فومن

مواظب باشید اما می‌ارزد

هنگام مه و باران سطح پله‌های مسیر لغزنده است و زمان بیشتری را باید طی کنید و بیشتر مواظب باشید. در فصل گرما و شرجی ممکن است حتی در این مسیر دچار گرمازدگی بشوید.

این مسیر با پله‌های زیادش نیازمند آمادگی بدنی و کفش مناسب است. این مطلب را جدی بگیرید و حتما از بردن بچه‌ها و افراد مسن به قلعه رودخان خودداری کنید.

امیدوارم که هشدارهایی درباره این مسیر طولانی در ابتدای راه نوشته بشود تا مسافران سردرگم نشوند.

فراموش نکنید با آمادگی بدنی و کفش و وسایل مناسب می‌ارزد که این بنای شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید. برای ورود به قلعه باید ۲۵۰۰ هزارتومان بلیت بخرید و آنجا چون موبایل آنتن ندارد پس کارت‌خوان هم در دسترس نیست. البته این پیام را به کرات در طول مسیر می‌بینید.

امیدوارم که از رفتن به قلعه رودخان خاطره‌ خوشی برای شما رقم بخورد.

قلعه رود خان
قلعه رود خان

تاریخچه

دژ رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند. در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان الموت بوده است.

این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده و در کنار آن رودخانه‌ای با همین نام جاری است.

این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ امرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در سیاههٔ یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.

قلعه رود خان گیلان
قلعه رود خان گیلان

تصاویری از قلعه رودخان

پایان پیام

کد خبر : 87189 ساعت خبر : 10:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87189
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با همت مسگولان، ورودی امروز برای هر ماشین ۳۰ هزار تومان و نفری در خود قلعه ۴ هزار تومان

سلام ،مطالبتون رو با تک تک سلول های بدنم درک کردم .عالی نوشتید .ممنون .واقعا سخت و طولانی بود

بیش از ۲۲۱۸ پله داره و توصیه میکنم حتما با آمادگی جسمی به قلعه برید و هرگز سالمندان کم تحرک رو با خودتون نبرید!

قلعه رودخان واقعا جای قشنگیه ولی افراد باید با آمادگی بدنی کامل بروند و از بردن اطفال و افراد مسن باید خودداری بشه.