طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

واقعیت این است که مسی به تنهایی نه، بلکه کل تیم باید برای رویای خود تلاش کنند تا نه در ذهن تاریخ فوتبال آرژانتین، بلکه در قلب مردم جهان و آلبی سلسته برای همیشه جای بگیرند.

پایگاه خبری گلونی، محمد ساکی: بدون شک هرطرفدار فوتبال در هر جای دنیا به یکی از تیم‌های آمریکای‌جنوبی علاقه‌مند است.

تیم‌های آمریکای‌جنوبی در مجموع ۹ بار (برزیل۵ باز، آرژانتین و اروگوئه هر کدام ۲ بار) فاتح جام جهانی شده‌اند. سبک بازی و فرهنگ این تیم‌ها به همراه اسطوره‌هایی که پرورش یافته‌اند دلایل موجهی برای حمایت و لذت بردن از بازی آنهاست.

چیزی را که در دهنتان موج می‌زند قبول کنید. آرژانتین یکی از همین تیم‌هاست. ۲ قهرمانی جهان و ۳ نایب قهرمانی حاصل ۱۶ حضور آن‌ها در رقابت‌های جام‌جهانی از سال ۱۹۳۰ است.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

آرژانتین به همراه فرانسه دو تیمی هستند که در سه جام معتبر فوتبال (جام جهانی، جام کنفدراسیون‌ها و المپیک) قهرمان شده‌اند. رقبای آرژانتین در دنیای فوتبال با توجه به رویدادهای تاریخی، آلمان، برزیل، اروگوئه و انگلستان هستند. بازی‌های آرژانتین با تیم‌های یاد شده همواره از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

در سال ۲۰۰۰، دیگو مارادونا ستاره سال‌های نه چندان دور آرژانتین در رای‌گیری اینترنتی فیفا جهت انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم بیشترین رای را بدست آورد و به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم توسط طرفداران فوتبال جهان شناخته شد.

در همین سال گل دوم وی به انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان گل قرن برگزیده شد. متن نوشته شده در خصوص تیمی است که خاطرات خوب‌وبد زیادی در ادوار مختلف رقابت‌های قاره‌ای و جهانی دارد. آلبی سلسته (به معنای سفید و آبی اسمانی‌ها) ۱۴ عنوان قهرمانی در دوره‌های مختلف کوپا آمریکا را دارند که آخرین قهرمانی آن‌ها به سال ۱۹۹۳ بر می‌گردد.

۳۲ سال برای تکرار  قهرمانی

وقتی آرژانتین در سال ۱۹۵۹ به قهرمانی کوپا آمریکا رسید، ۳۲ سال برای تکرار آن قهرمانی منتظر ماند تا به دو عنوان قهرمانی متوالی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ دست یافت.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

حتی قهرمانی آرژانتین در سال ۱۹۹۱ نیز با برگزاری یک رقابت چهار جانبه به صورت دوره‌ای رقم خورد و آلبی سلسته به قهرمانی دست یافت. شاید برای شما خیلی جالب باشد که بدانید در ۱۴ قهرمانی آرژانتین در تاریخ کوپا آمریکا، فقط یک قهرمانی با برد در تک مسابقه فینال به دست آمده است. آن هم در کوپا آمریکا ۱۹۹۳.

از این قهرمانی، حدود ۲۳ سال می‌گذرد و طی این مدت، ۸ دوره از این رقابت‌ها برگزار شده که آرژانتین فقط ۳ بار به فینال رسیده و هر ۳ بار هم شکست خورده است. به طور کلی آرژانتین از بازی فینال کوپا آمریکا خاطرات شیرینی ندارد و کسب تنها یک برد در فینال گواه این حرف است.

در تنها فینال موفق آرژانتین طی تاریخ ۱۰۰ ساله کوپا آمریکا، شاگردان آلفیو باسیله با تکیه بر درخشش سرخیو گویکوچه آ، فابین باسوالدو، فرناندو ردوندو، اسکار روجری، گابریل باتیستوتا، دیگو سیمئونه و رامون مدینا بیو به فینال رسیدند.

شاید باور نکردنی باشد که از لیست ۲۲ نفره آرژانتین در آخرین قهرمانی کوپا آمریکا (تاکنون) فقط ۳ بازیکن در لیگ‌های اروپایی حضور داشتند و مارادونا هم در آنجام غایب بود. اوج قله موفقیت آرژانتین در این تورنمنت، شکست دادن برزیل در مرحله یک چهارم نهایی با ضربات پنالتی و سپس تکرار همین پیروزی مقابل کلمبیا در نیمه نهایی بود.

آلبی سلسته در ‌‌نهایت با پبروزی ۲ بر ۱ بر مکزیک با دبل باتیستوتا موفق به قهرمان شدند. بعد از آن آرژانتینی‌ها سه بار دیگر در سالهای ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ به فینال کوپا رسیدند اما هر سه بار شکست خوردند. بار آخر در برابر شیلی که با درخشش بازیکنانی همچون براوو و الکسیس‌سانچز بازی را واگذار کردند. اما دردناک‌تر از این باخت برای هواداران آرژانتین، شکست در دو دیدار قبل‌تر بود که هر دو بازی به سود رقیب همیشگی یعنی برزیل تمام شد.

در جام جهانی ۱۹۷۸

در جام جهانی ۱۹۷۸ که به میزبانی آلبی‌سلسته برگزار شد. در مرحله گروهی این رقابت‌ها، ۴ گروه ۴ تیمی وجود داشت. تیم‌های ایتالیا و آرژانتین از گروه ۱ به دور بعد راه یافته و فرانسه و مجارستان از راهیابی به دور بعدی محروم ماندند.

به دلیل دوم شدن آرژانتین در مرحله اول گروهی، این تیم همگروه برزیل در دور بعدی مسابقات شد. برزیل تقریباً از حضور خود در فینال مطمئن بود چون آرژانتین می‌بایست پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست دهد.

آرژانتینی‌ها ۶ بار دروازه پرو را باز کردند. این پیروزی جنجال‌های بسیاری را در پی داشت. برزیلی‌ها، آرژانتین را متهم به تبانی کردند. در ‌‌نهایت آرژانتین در فینال، هلند را با نتیجه ۳–۱ شکست داد و برای نخستین بار قهرمان جام‌جهانی فوتبال شد.

جام‌ جهانی مارادونا

آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا موفق ظاهر نشد در ‌‌نهایت در مرحله دوم گروهی به عنوان مدافع قهرمانی نتواست انتظار‌ها را برآورده کند و از دور رقابت‌ها کنار رفت. و اما دور بعد جام‌جهانی. درست حدس زده‌اید. ۱۹۸۶ مکزیک.

این دوره جام‌جهانی را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد. آرژانتین، انگستان و دست خدا و درخشش بازیکن بر‌تر قرن بیستم. اعجوبه‌ای به نام دیگو‌مارادونا. مرحله یک چهارم نهایی آرژانتین باید در مقابل انگستان صف آرایی می‌کرد. بازی بسیار حساسی که ریشه آن به جام جهانی ۱۹۶۶ برمی‌گردد. در مرحله یک چهارم نهایی، آرژانتین برابر انگلیس میزبان قرار گرفت. داور آلمانی مسابقه به صورت غیرمنتظره‌ای دستور به اخراج راتین، کاپیتان آرژانتین داد. اخراج راتین توسط داور آلمانی هنوز از معماهای جام جهانی است.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

راتین در اینباره می‌گوید: «داور به تیم ما اخطار می‌داد. گویی همه انگلیسی‌ها فرشته بودند و همه ما دیو. او با من آلمانی حرف زد، بی‌آنکه یک کلمه‌اش را بفهمم و سپس مرا اخراج کرد. حق این است انگلیسی‌ها مجسمه کرتیلن داور آلمانی را از طلا بسازند و کنار مجسمه دریادار نلسن در میدان ترافالگر نصب کنند. انگلیس سرانجام آرژانتین ده نفره را در ومبلی شکست داد. حالا وقت انتقام بود. آرژانتین می‌خواست طوری پیروز شود که سال‌ها از آن یاد شود. و همین اتفاق هم افتاد.

آرژانتین به رهبری مارادونا در مرحله یک چهارم نهایی جام ۱۹۸۶برابر انگلیس قرار گرفت. در نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید. بعد از شروع نیمه دوم مارادونا گل بحث‌برانگیز خود را به ثمر رساند. مارادونا با دست توپ را از بالای سر پی‌تر شیلتون، دروازه‌بان بلند قامت انگلیس عبور داد و یک گل تاریخی را به ثمر رساند.

پس از بازی، مارادونا اعلام کرد که توپ را با دست وارد دروازه انگلستان کرده ولی آن دست، دست خدا بوده‌است. ۴ دقیقه پس از دست خدا، این‌بار مارادونا با پشت سر گذاشتن ۷ بازیکن انگلیس گلی را به ثمر رساند که سال‌ها بعد از سوی فیفا به عنوان بهترین گل قرن بیستم انتخاب شد و آرژانتین با پیروزی ۳ بر ۲ مقابل آلمان (با پاس بی‌نظیر مارادونا) جام قهرمانی را برای دومین بار از آن خود کرد.

در سال ۱۹۹۰ و در ایتالیا خیلی زود آلمان‌ها انتقام این شکست را گرفتند و در دیداری کسالت بار با یک گل از روی نقطه پنالتی آرژانتین را مغلوب کردند تا عکس معروفی ازاشک‌های مارادونا یادگاری آن‌ها از آنجام باشد.

سال‌های بی‌جامی

حالا سال‌ها از آن دوران اوج آلبی سلسته گذشته است. پس از مدت‌ها انتظار برای درخشش دوباره در جام جهانی، کشور آرژانتین لیونل مسی را به دنیای فوتبال معرفی کرد.

فوق ستاره سال‌های اخیر فوتبال دنیا که تکنیک غیر قابل قیاسی دارد. مسی با بارسلونا تمام افتخاراتی که یک بازیکن فوتبال می‌تواند کسب کند را کسب کرده است.

قهرمانی در تمامی رقابتهای باشگاهی. اما بزرگ‌ترین حسرت آرژانتینی‌ها و مسی قهرمانی در کوپا آمریکا و خصوصا جام جهانی است. مسی سه‌بار تا لمس این عنواین پیش رفت اما ناکام ماند.

در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، آرژانتین در دیدار نهایی برای چهارمین بار در طول تاریخ جام‌های‌جهانی مقابل آلمان قرار گرفت. علی رغم فرصتهای بسیار خوبی که مسی برای هم تیمی‌های خود مهیا کرد اما ایگواین و پالسیو قدر آن‌ها را نداستند و در ‌‌نهایت در وقت اضافه آلمان بود که با تک گل گوتزه قهرمانی را از آن خود کرد.

آرژانتین در سال‌هایی که موفق به کسب جامی نشده تیم‌های بسیار خوب و پر ستاره‌ای را در اختیار داشته اما داشتن ستاره دلیلی برای موفقیت آن‌ها نبود.

در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم، بازیکنانی چون اباندوزری کولوچینی آیالا هاینسه سورین کامبیاسو ماشارانو ماکسی روریگوئز ریکلمه ساویولا کرسپو مسی و… با سرمربیگری پکرمن در اختیار داشتند اما توفیق چندانی کسب نکرند و مقابل میزبان حذف شدند.

در‌‌ همان سال‌ها و در کوپا امریکا ۲۰۰۷ آرژانتین با در اختیار داشتن‌‌ همان ستار‌ها نتواست قهرمان شود تا در دومین فینال کوپا بعد از سال ۲۰۰۴ هم ناکام بمانند.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

شاید فقط بحث وجود ستاره‌ها در زمین نباشد. ممکن آرژانتین روحیه جاه‌طلبی و پیروز شدن را از دست داده و در برخی مواقع هم مربیان با مشکلاتی که با برخی بازیکنان داشتند آن‌ها در مواقعی که بسیار آماده بودند به تیم ملی دعوت نمی‌کردند تا در‌‌نهایت دست خالی مسابقات را ترک کنند.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

نمونه جدید این موضوع، داستان سامپائولی و ایکاردی است. به هر حال الان هم آرژانتین از باریکنانی قابل قبول و آماده‌ای مثل مسی، ایگواین، دیبالا، آگرو، دی ماریا ایکاردی را در اختیار دارد و باید دید آیا سامپائولی می‌تواند چینش مناسبی برای آن‌ها پیدا کند یا ممکن است دیبالا در سایه مسی نیمکت نشین شود و یا ایکاردی هم سرنوشتی مثل میلیتو که مورد غضب مارادونا قرار گرفت نصیبش شود.

مسی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود فوتبال آرژانتین حقی به گردن من و همباریانم ندارد و ما تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم ولی نتوانستیم جامی را در سه فینال کسب کنیم. ولی واقعیت این است مسی باید در روسیه کاری بیش از تلاش انجام دهد او می‌تواند به معنی واقعی مارادونای سال ۱۹۸۶ برای آرزانتین شود.

طوفان آلبی‌ سلسته برپا می‌شود؟

واقعیت این است که مسی به تنهایی نه، بلکه کل تیم باید برای رویای خود تلاش کنند تا نه در ذهن تاریخ فوتبال آرژانتین، بلکه در قلب مردم جهان و آلبی سلسته برای همیشه جای بگیرند.

پایان پیام

کد خبر : 89212 ساعت خبر : 12:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89212
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات