نگاهی به فیلم جذاب کوپال

وقتی در مورد سینمای هنر و تجربه حرف زده می‌شود، منتظر یک فیلم متفاوت هستیم.

پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: فیلمی متفاوت که با اجرای دقیق‌ش بتواند مخاطب را سرگرم کند و تاثیرگذار باشد. در «کوپال» این اتفاق می‌افتد. کارگردان، در کوپال سراغ یک ایده و شخصیتی جدید رفته است. ایده‌ای که شاید هر کسی به فکرش نیافتد. شخصیتی که شاید کمتر دیده شده باشد. و این نکته مثبت فیلم است. زیرا مخاطب با سوژه‌ای جدید رو به رو می‌شود که همین باعث می‌شود تا تماشای این فیلم برایش جذاب شود.

اول از نکات ساختاری بگویم. بدون شک کوپال، یکی از بهترین طراحی صحنه‌ها را دارد. طراحی صحنه‌ای با جزئیات و دقیق که باعث می‌شود تا مخاطب به شخصیت اصلی نزدیک شود. حرکات نرم دوربین و کادربندی جذاب که از لحاظ بصری فیلم را تقویت می‌کند و مخاطب را با خود همراه می‌کند. تدوین هم باعث شده تا این نماها ریتم خوبی پیدا کنند.

فیلم‌نامه قوی

اما نکته اصلی فیلم، این‌ها نیست. مهم‌ترین نکته این فیلم فیلمنامه قوی آن است، که ابعاد شخصیت کوپال را به درستی نمایش می‌دهد.

شخصیتی خودخواه، که در خود گرفتار شده است. علاقه زیادی به شکار دارد و در این رابطه کارهای بزرگی نیز انجام داده است. وقتی کوپال در آن اتاق گیر می‌کند، نشان می‌دهد که توسط کسانی محاصره شده است، که خود زمانی آن‌ها را نابود کرده است. فرصتی است برای دوباره فکر کردن و دوباره مرور کردن اتفاقاتی که افتاده است.

اتفاقات و حوادثی که کوپال در آن درگیر می‌شود، همه را خود بوجود آورده است. کوپال متوجه می‌شود که هر کاری با دیگران کرده است، حالا بر سر خود آوار شده است. عشق خود را کنار گذاشته است و مقصر را خودش نمی‌داند. زندگی برای او تنها، جذاب است و در را، رو به تمام کسانی که قصد ارتباط گرفتن با او دارند بسته است.

اما حالا در به روی خودش بسته شده است و باید برای نجات پیدا کردن تلاش کند. آنجاست که می‌فهمد باید با بیرون از خود ارتباط برقرار کند. اما تمام راه‌های ارتباطی خراب می‌شوند. در واقع تمام این راه‌ها را خودش خراب کرده است. تنهایی را درک می‌کند و تلاش برای بقا دارد. فرصتی دارد تا با مرور گذشته پی ببرد که چه اشتباهی کرده است و چه گونه می‌تواند یک راه جدید برای خود درست کند تا از آن مخمصه خلاصی یابد. او متوجه می‌شود هر چیزی که این پل‌ها را از بین برده است، مشکل کار است. حالا که متوجه شده است تمام‌شان را نابود می‌کند که کلیدی برای خروج پیدا کند.

فیلمی جذاب

تمام این مباحث در کوپال با یک ایده ساده، جذاب و شنیدنی خلق شده‌اند. شاید مخاطب به تمام جوانب این موضوع پی نبرد، اما تاثیرش را در خود حس می‌کند و سعی می‌کند مانعی که مخرب بوده است را خراب کند. کوپال به درستی این حس را منتقل می‌کند و می‌تواند حرف خود را منتقل کند.
اما کوپال به‌دلیل ساختاری که دارد، نمی‌تواند برای تمام مخاطبان جذاب باشد و پسندیده شدن آن به مخاطب باز می‌گردد. کوپال دارای نماهایی است که شاید دیدن آنها برای بسیاری جذاب نباشد و همین باعث شود تا نسبت به فیلم حس خوبی نداشته باشند و از تماشای آن لذت نبرند. اما کاظم ملایی به خوبی توانسته موضوعی که دغدغه‌اش بوده را به سبکی جدید به نمایش بگذارد.

پایان پیام

کد خبر : 88995 ساعت خبر : 7:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88995
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات