یادی از دو استاد ایران دوست

یادی از دو استاد ایران دوست

غروب دلگیر عصر جمعه سوم فروردین است. هوا که رو به تاریکی می‌ رود، معلق و غمگین به عقربه‌های ساعتی که انگار حرکت نمی کند نگاه ‌می‌کنم: دیدارهای جمعه با استاد دیگر نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی دهباشی با این شروع در یاد ایرج افشار و داریوش شایگان نوشت: اشکی به پهنای غم درونم…….صورتم را نوازش می‌دهد و سکوتی که خود را گسترده است. بله، سوگوار پدرم، محبوبم و فرداهای بدون او هستم.

دیگر از دیروز صبح تصورات و امیدهای ماندن پایان یافت…

دیگر او را بر روی تخت بیمارستان بخش icu تجسم نمی‌کنم. از همان ساعت که روحش از کالبد پر کشید و رفت. در هیاتی دیگر ناظر برانچه که هست می بینم…

دکتر افسانه جلیل‌زاده، از دوستان دور از وطن، عکسی را تلگرام کرد که حیفم آمد با شما حالم را به قول بچه‌های امروز به اشتراک نگذارم.

بی‌گمان این دو نازنین که با چهره گشاده و شاد به ما نگاه می‌کنند در جهان ایرانی بی‌همتا بودند. به ایران اندیشیدن را به ما آموختند. ذره ذره وطن دوستی در کنه وجودمان نشاندند… اینک با شادی و رضایت نظاره‌گر ما هستند…

یاد و خاطره استادان: ایرج افشار و داریوش شایگان در پهنای جهان ایرانی گرامی باد!

یادی از دو استاد ایران دوست

ایرج افشار یزدی (زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۰۴، تهران – درگذشتهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، تهران) پژوهش‌گر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی،ایران‌شناس،کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی بود.
افشار سابقهٔ تدریس در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور ازجمله: دانشگاه برن (سوئیس)، دانشگاه ساپورو (ژاپن)، و دانشگاه تهران را داشت.
وی پایه‌گذار کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران و معروف به پدر کتاب‌شناسی ایران است.
محمود افشار یزدی پدر اوست.

داریوش شایگان (زاده ۴ بهمن ۱۳۱۳ در تهران – درگذشته ۲ فروردین ۱۳۹۷ در تهرانفیلسوف، هندشناس، نویسنده و شاعر ایرانی بود که آثار او به دو زبان فارسی و فرانسوی موجود است. بیشتر نوشته‌های شایگان به زبان فرانسوی و در حوزه فلسفه تطبیقی است. نوشته‌های فرانسوی وی در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.

 

پایان پیام

کد خبر : 87363 ساعت خبر : 7:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87363
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات