گلونی

کسی حق ندارد این طوری به لرستان سفر کند

کسی حق ندارد این طوری به لرستان سفر کند

کسی حق ندارد این طوری به لرستان سفر کند

کسی حق ندارد این طوری به لرستان سفر کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی طی دو روز گذشته بسیاری از مردم در استان لرستان و دوستداران گردشگری در سراسر ایران با ما تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند درباره حضور غیرمسئولانه و پرتعداد یک تور گردشگری در منطقه بِسوم (بسطام)  لرستان اطلاع‌رسانی کنیم.

اطلاعات اصلی و اولیه را خانه گردشگری لرستان در اختیار ما گذاشت. این تور سفر به آبشار کموترلو (کبوترلانه) را این طوری تبلیغ کرده است و به جز قطار و هواپیما همه دارندگان وسایل نقلیه را دعوت کرده است:

۵۰۰ نفر گردشگر و ۲۰۰ ماشین

تا به امروز و به گفته صفحه‌های تبلیغ‌کننده این تور، ۵۰۰ نفر و بیش از ۲۰۰ ماشین برای این سفر نام‌نویسی کرده‌اند و قرار است در منطقه به آفرود، شنا، ماهیگیری و… بپردازند و کمپ بزنند.

کسی حق ندارد این طوری به لرستان سفر کند

این تور قرار است افراد را بدون بیمه و بدون دریافت هیچ وجهی به لرستان ببرد. اما چرا باید کسی این همه آدم‌ها را مجانی به جایی دعوت کند. راز این کار در سوپرمارکتی است که قرار است به این ۵۰۰ نفر غذا بدهد.

توان اکولوژیک منطقه

نکته اصلی این است که این منطقه که در جوار منطقه حفاظت شده اِسبی‌کو خرم‌آباد قرار دارد،‌ توان اکولوژیک پذیرایی از این همه گردشکر را ندارد.

این منطقه یکی از بکرترین مناطق لرستان است و جامعه‌ای عشایری و روستایی در آن زندگی می‌کنند. امیدواریم مسئولان گردشکری و محیط زیست استان لرستان جلوی ورود این افراد را به منطقه بگیرند چون حتا یک تور با مجوز رسمی حق ندارد این تعداد آدم را وارد منطقه‌ بکند.

حضور افراد قطعا باعث از بین رفتن پل چوبی منطقه خواهد شد و قطعا خسارت زیاد به طبیعت و درختان خواهد زد.

گزارش تصویری از منطقه آبشار کبوترلانه و منطقه بسطام

طبیعت لرستان صاحب دارد

خدا را شکر لرستان صاحب دارد و نه افراد محلی، نه مردم خرم‌آباد و نه دوستداران واقعی گردشگری اجازه چنین کاری را به هیچ توری نخواهند داد.

طبیعت بکر منطقه نه جای آفرود است و به جای روشن کردن آتش. اینجا یکی از بکرترین جنگل‌های بلوط زاگرس است. ان‌شاالله که سمن‌های خرم‌آباد اجازه نخواهند داد که برخی برای کاسبی، از طبیعت مایه بگذارند.

حالا ممکن است بگویند این ۵۰۰ نفر می‌خواهند مسئولانه به طبیعت لرستان سفر کنند و همه حافظ طبیعت هستند. در پاسخ باید گفت اگر این طور بود هیچ وقت ۵۰۰ نفره به طبیعت نمی‌رفتند. حضور این تعداد آدم، خاک منطقه را می‌کوبد و نفس زمین را بند می‌آورد.

امنیت جانی

نکته مهم‌تر بحث امنیت جانی مسافران این تور است. اگر کسی از این گردشگران در رودخانه پرآب کَشکان غرق بشود و یا به هر دلیل از کوه سقوط کند چه کسی پاسخ‌گوست؟ باید از این ۵۰۰ نفر پرسید با چه جراتی با کسی که حتی شما را بیمه نمی‌‌کند و علنا می‌گویند مسئولیتی در قبال شما ندارم همراه می‌شوید؟

این منطقه محل زندگی پلنگ و خرس اِسبی‌کوه است و پاسگاه محیط‌بانی چم‌تلکه هم برای حفاظت از حیات‌وحش در آن ساخته شده است. اگر برخورد گردشگر با حیوان درنده رخ بدهد چه کسی پاسخگوست؟

گزارش احمدرضا اسماعیلی از آبشار کبوترلانه

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل