آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان

آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، لرستان دشت لاله واژگون دارد. بسیار دارد اما چند دشت مهم در لرستان هست که ذخیرگاه ژنتیکی این گل هستند. یکی از آن دشت‌ها،‌ دشت دالانی الیگودرز است. دشتی بزرگ در کوهپایه اشترانکوه لرستان.

جشنواره لاله‌های واژگون سه سال است که در این منطقه برگزار می‌شود. بخشدار بربرود غربی الیگودرز در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده است: «با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توان به معرفی هرچه بهتر لاله‌های واژگون الیگودرز در سطح کشور و حفظ و نگهداری این جاذبه طبیعی پرداخت.»

این جشنواره در روز جمعه ۳۱ فروردین ماه امسال در بخش بربرود غربی شهرستان الیگودرز برگزار شد.

آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان

آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون

خبرنگاران گلونی برای پوشش این جشنواره به دشت دالانی رفتند که با قتل‌عام لاله‌های واژگون و حضور مردم با ماشین در این سایت منحصر‌به‌فرد مواجه شدند.

به گفته بخشدار بربرود غربی مجری این طرح اداره حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز، سازمان مردم نهاد زیست پویان زاگرس، سایر دستگاه‌های مرتبط، دستگاه‌های دولتی ناظر و فرمانداری بوده است.

مشاهدات سال گذشته خبرنگاران گلونی از این منطقه حکایت از بی‌توجهی به این منطقه داشت. تعداد لاله‌‌‌های کنده شده و حضور مردم در میان این دشت باعث تعجب است که هر ساله تکرار می‌شود.

آتش زدن گون‌ها و آفرود بر روی لاله‌ها

در فیلم می‌بینید که فردی بوته گَوَنی را برای سوزاندن کنده است و یک ماشین شاسی‌بلند در حال بالا رفتن از تپه است! حتی ماشین‌های امدادی هم بر روی لاله‌ها هستند و چادر هلال‌احمر نیز درون سایت است.

آیا با بلندگو می‌شود جلوی این کار را گرفت؟ ایده دیگری برای حفاظت از لاله‌ها نبود؟

 

تکرار حوادث در دشت دالانی

عجیب است که با تذکرهای متعدد دوستداران محیط زیست در سال‌های گذشته،‌ این جشنواره امسال هم برگزار شد و باز هم همان اتفاقات سال‌های گذشته به صورت بدتر تکرار شد.

واقعا چرا مردم و گردشگران با ماشین به زیستگاه لاله‌های واژگون وارد می‌شوند؟ آیا این همه دستگاه و نهاد مدنی که در برگزاری این جشنواره دخیل بودند نمی‌توانستند مانع آسیب رسیدن به دشت بشوند؟ آیا این جشنواره باعث حفظ و نگهداری این جاذبه طبیعی شده است؟

اصلا آیا ضرورتی دارد چنین جشنواره‌های برگزار بشود؟ آیا در فصل اصلی گل‌دهی یا بعد از فصل گل‌دهی، مردم باید با ماشین وارد این منطقه بشوند و چادر بزنند و کباب درست کنند؟

آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان
آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان

صحنه دلخراش

دشت لاله‌های واژگون لرستان
دشت لاله‌های واژگون لرستان

آفرود و کمپینگ در دشت لاله‌های واژگون لرستان+فیلم

سایت هیجار نیز درباره این جشنواره نوشته است: «اساسا هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای در دشت دالانی الیگودرز برای سومین بار، با رویکرد حفظ منابع طبیعی، گونههای گیاهی منطقه و رونق گردشگری است. اما متاسفانه تجربه چنین نشان می‌دهد که برگزاری این جشنواره در سال‌های اخیر بیش از اینکه به حفظ و صیانت از این گونه نادر و زیبا بیانجامد، منجر به  نابودی و مرگ تدریجی بیش از پیش این گونه گیاهی بی‌بدیل گردیده است.

به طوری که در گذشته دیده شده متولیان برگزاری این جشنواره و خیل عظیم گردشگران با پارک خودروی خود بر روی لاله‌های واژگون و حتی چیدن گل‌ها از ریشه باعث نابودی آنها می‌شوند.

همچنین صحنه‌ای دلخراش که پس از اتمام جشنواره، جلوه بسیار بدی داشته است، افراد پس از کندن این گل زیبا (که پس از چند ساعت پژمرده شده) آن را به کنار جاده رها نموده‌اند.»

مردم محلی در گفت‌وگو با خبرنگار گلونی به این نکته اشاره کرده‌اند که در هفته‌های آینده و گرم‌ شدن هوا در منطقه بار دیگر شاهد حضور لاله‌های واژگون خواهیم بود اما آیا آتش روشن شده در این سایت و کمپ‌های که روی این خاک زده‌اند باعث تخریب این گل‌ها نخواهد شد؟

 

دشت دالانی در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر الیگودرز است، افزود: الیگودرز با وجود دو هزار هکتار رویشگاه لاله‌های واژگون بزرگترین کانون لاله‌های واژگون کشور است.

پایان پیام

کد خبر : 89460 ساعت خبر : 4:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89460
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات