بازیکن‌سالاری در فوتبال ایران تمام شده است

بازیکن‌سالاری در فوتبال ایران تمام شده است

بازیکن سالاری در ایران نفس های آخر خود را می‌کشد. حتی مربیان ایرانی هم به این نتیجه رسیده اند که بازیکن باانگیزه می‌تواند در زمین نتیجه را عوض کند.

پایگاه خبری گلونی، محمد ساکی: لابه‌لای اخبار ورزشی و تحلیل‌های فوتبالی همچنان رد پای نام برانکو و مسلمان دیده می‌شود. پرسپولیس که برای دومین سال متوالی با مرد کروات قهرمان لیگ برتر شد، بارها در خصوص عملکرد او و شاگردانش صحبت شده است.

خیلی‌ها سعی در ورود به سیستم برانکو کرده‌اند ولی تقریبا در مورد اشتباهات او به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در نظر ندارم این نوشته دوباره تحلیلی بر عملکرد فنی برانکو باشد نه. به اندازه کافی در این برهه از زمان در این مورد اظهار نظر شده است. ولی یک چیزی به نظرم گم و بی جواب ماند، و آن هم این همه هجمه سوال و چراهایی که از برانکو در مورد نیمکت‌نشینی مسلمان پرسیده شد. در روزنامه‌ها در سایت‌ها حتی فردوسی‌پور هم به نوبه خود به این مسئله پرداخت و در برنامه خود آن را عنوان کرد.

بازیکن‌سالاری در فوتبال ایران تمام شده است

 آیا در زمان جواب دادن لحظه‌ای تردید داشت. آیا بعدا احساس بهتری نسبت به مسلمان پیدا کرد. خیر! جواب‌های یکی پس از دیگری روشن، قاطع و البته تکراری بود. مشکلی با مسلمان ندارم و می‌خواهم قراردادش تمدید شود ولی تشخیص دادم مسلمان آمادگی ذهنی لازم را ندارد.

اول کلمه مسئله تا از یادمان نرفته تعریف کنیم. جامع‌ترین تعریف این است که مسئله، شکاف موجود بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود است. آیا تیم برانکو در وضعیت مطلوبی نیست؟! آیا به‌طور مستمر با مشکل خلق موقعیت دست‌وپنجه نرم کرد؟ خیر. با همان روند تا پایان لیگ رفت و قهرمان شد.

ابتدا موضع خودم را می‌خواهم شفاف کنم. بی شک محسن مسلمان بازیکن جوان، با تکنیک و تاثیرگذاری و خلاقی است. این‌ها واقعیت‌های اوست نه استفاده از کلماتی که به واسطه آنها از او تعریف کنم و بعدا او را تخریب کنم. اما همیشه خوب بودن دلیل بر کامل بودن و مورد قبول بودن نیست.

در دنیای امروز مربیگری، نظم و انضباط برای بسیاری از مربیان، چه جوان و با تجربه موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود. برای خیلی از مربیان نظم ذاتی است. سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد می‌گوید که برایش نظم و انضباط بیشتر از هر چیزی ارزش داشته و ممکن است تندخویی او در رعایت نظم و انضباط باعث از دست رفتن چند جام هم شده باشد.

سرالکس فرگوسن در کتاب جدید خود با عنوان «رهبری» در بخشی از آن با اشاره به روش‌های مدیریتی خود، می‌گوید: «نظم و انضباط از همان دوران کودکی با من عجین شده است. در روزهایی که مدرسه می‌رفتم پدرم ساعت ۶ صبح پاهایم را تکان می‌داد تا از خواب بیدار شوم. شاید به همین خاطر بود که چند دهه بعد، به‌عنوان سرمربی، عادت کرده بودم که پیش از اینکه شیرفروش از راه برسد، در محل کارم حاضر شوم.

این دستاوردی بود که امثال برانکو و شفر و کی‌روش به فوتبال آوردند. شاید در این مورد با من موافق باشید که حتما اتفاقی افتاده و از چشم هواداران و روزنامه‌نگارها دور مانده که برانکو به مسلمان بازی نمی دهد. برای یک مربی نظم رکن مهمی است. یک نکته قابل ذکر است. از دلایل چرخش رفتاری مثلا یک مربی این است که در واکنش به رفتار نفر مقابل رخ داده است. و در طول این چرخش حتی ممکن است دلیل‌های بیشتری هم برای توجیحش پیدا شود.

حالا کمی خوش بینانه نگاه کنیم

شاید یک یا دو یا حتی سه بازی برای تست فنی برانکو خواسته مسلمان بازی نکند اما بعد متوجه شده او موضوع را جدی نمیگیرد و انگیزه‌ای برای بازگشت ندارد.

مسلمان بازیکن فیکس پرسپولیس در دو فصل گذشته و ابتدای این فصل بود. اما به مرور از ترکیب اصلی خارج شد. دیگر در این زمان، دلیل روی نیکمت رفتن نمیتواند خیلی موضوع مهمی باشد. و توضیح آن در نهایت در دو کلمه خلاصه می‌شود: نظر سرمربی. اما عدم بازگشت به ترکیب ، دلایل زیادی دارد.

مثلا اینکه بازیکنانی در ترکیب فیکس هستند ،خوب کار می‌کنند و در مقابل کسی هم مثل مسلمان شاید کاری برای بازگشتش انجام نمی‌دهد. چه کاری؟! تلاش زیاد و دوری از حاشیه‌ها. همان که برانکو جواب داد: آمادگی ذهنی.

مسلمان باید دلیل را در خود جستجو کند. او باید نظم را در کارش بیشتر کند تا به خواسته خود برسد. نباید تمرکز خود را از دست بدهد. برنامه ریزی و هدف گذاری تا رسیدن به قهرمانی ارکان زیادی دارد. یکی از آنها نظم است. یکی دیگر از آنها آمادگی بازیکنان و انگیزه آنها است. بازیکن شاداب و با انگیزه قطعا مورد قبول خیلی از مربیان است.‌

بازیکن سالاری در ایران نفس های آخر خود را می‌کشد. حتی مربیان ایرانی هم به این نتیجه رسیده اند که بازیکن باانگیزه می‌تواند در زمین نتیجه را عوض کند. با فشار هواداران و کادر مدیریتی کسی در ترکیب برانکو جا ندارد این کل داستان است. محسن مسلمان قدر زحمت‌هایی که کشیده است را بداند و بیشتر تلاش کند. او در همین پرسپولیس به سطح بالای فوتبال رسید. فوتبال ما نیازمند توانایی و انگیزه و نظم است.

پایان پیام

کد خبر : 89687 ساعت خبر : 4:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89687
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات