تصاویری از کهن سال‌ترین مسجد تهران

تصاویری از کهن سال‌ترین مسجد تهران

مسجد جامع بازار، کهن سال‌ترین مسجد تهران است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی قدیمی‌ترین شبستان این مسجد شاید بیش از حدود هزار سال عمر دارد که به شبستان آیت‌الله شاه‌آبادی معروف است و شبستان دوم آن، شبستان عتیق است که بیش از ۷۰۰سال عمر دارد و شبستان گرم‌خانه که در طول قبل از انقلاب و در زمان طاغوت به عنوان گرم‌خانه بوده، در خیابان ۱۵خرداد قرار دارد. آن زمان مساجد یک شبستانی داشتند که مسافرین در آن اسکان می‌کردند و اسم این شبستان‌ها را می‌گذاشتند شبستان‌های گرم‌خانه.

مسجد جامع بازار در ضلع جنوبی خیابان پانزده خرداد نرسیده به خیابان پامنار قرار دارد.

نزدیکترین راه ارتباطی مسجد از خیابان پانزده خرداد و بازار مسجد جامع و کوچه نوروزخان و بازار آن می‌باشد که به علت وجود پله، پله نوروزخان نیز نامیده می‌شود.

ادامه این مسیر منتهی می‌شود به درب غربی مسجد جامع که روبروی مدرسه خان محمدیه قرار گرفته و در بزرگ و اصلی ورود به مسجد است و به دلیل وجود مسجد جامع در این مسیر، به بازار مسجد جامع نامیده شد.

از طرف بازار آهنگران که بعد از پله نورزخان قرار دارد پس از چند پیچ و خم به کوچه مسجد جامع که به درب شمال شرقی منتهی می‌گردد، می‌توان ادامه مسیر داد. از طرف جنوب شرقی نیز از سمت مدرسه و بازار صندوق سازها و چهل تن به دالان مسجد جامع و درب آن دسترسی می‌باشد؛ بنابراین مسجد جامع دارای سه درِب ورودی غربی، شمال شرقی و جنوب شرقی است.

تصاویری از کهن سال‌ترین مسجد تهران

پایان پیام

عکاس: سهیلا انصاری

کد خبر : 91779 ساعت خبر : 3:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91779
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات