خاویر کرمنت در کتابش از بی‌شعور‌ی می‌گوید

چه بی‌شعور باشید و چه درگیر با بی‌شعورها، با انتخاب این کتاب بی‌شعوری اثر خاویر کرمنت دست‌کم راهنمای خوبی انتخاب کرده‌اید و راه را عوضی گرفته‌اند.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: مدت‌ها بود که فکر معرفی و نقد کتاب بی‌شعوری در ذهنم می‌‌چرخید، اما هر بار به خاطر کج سلیقگی نویسنده در بعضی قسمت‌های کتاب و مودبانه نبودنش از این معرفی منصرف می‌شدم. تا به امروز که خبر حمله داعش نمادین به مرکز خرید کورش را خواندم و تصاویرش را دیدم؛ بی‌شعوری مطلق!

کتاب «بی‌شعوری» اثر خاویر کرمنت با ترجمه‌ی محمود فرجامی، شما را با خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت یعنی بی‌شعوری آشنا می‌کند.

این کتاب با زبانی طنزگونه به بررسی پدیده‌ بی‌شعوری در دنیای امروز می‌پردازد. اگر برای شناخت و درمان این معضل بزرگ تاریخ بشریت و نحوه‌ی رفتار با مبتلایان به این بیماری یک راهنمای عملی ارزشمند می‌خواهید، در خواندن این کتاب درنگ نکنید.

به نظر نویسنده، بی‌شعورها احمق نیستند، اتفاقا بیشتر آنها نابغه‌اند؛ اما نابغه‌هایی خودخواه، مردم آزار، با اعتماد به نفس بالا و البته وقیح که نتیجه تیزبازی‌هایشان در نهایت به ضرر خودشان و اطرافیانشان می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «بیشتر بی‌شعورها را می‌توان از روی رفتار تهاجمی و اخلاق قلدرمآبانه‌شان شناخت. اگر با گردن‌کلفتی و ترساندن دیگران نتوانند کارشان را به انجام رسانند، حقه سوار می‌کنند یا قانون و مقررات را طوری انگولک می‌کنند تا نتیجه‌اش به نفع‌شان شود.

مثل تمام اعتیادها، مساله‌ انکار در بی‌شعوری هم مساله‌ مهمی است. آن‌ها قبول نمی‌کنند که باید مسئولیت‌پذیر باشند و یا دست‌کم زیر حرفشان نزنند و حاضر به پذیرش اشکال و اشتباه در کارشان باشند.
بی‌شعورها کسانی‌اند که فکر می‌کنند قانون در رابطه با آن‌ها تعریف و معین می‌شود و آن‌ها تافته‌های جدابافته‌ای‌اند که حق انجام هر کاری را که اراده کنند، دارند.

بی‌شعوری مرض وقاحت و سوءاستفاده از دیگران است. مشکل درمان بی‌شعوری آن است که آدم بی‌شعور معمولا قبول نمی‌کند، که یک بی‌شعور است. اگر هم عاقبت قبول کند، باز هم تمایل دارد تقصیر آن را به گردن دیگران بیندازد.»

کتاب بی‌شعوری می‌گوید، بی‌شعور کسی است که کارهای اشتباه را با روش‌های اشتباه و با چرایی‌ها و دلایل اشتباه انجام می‌دهد. برخی از ویژگی‌های افراد بی‌شعور را موارد زیر می‌داند:

  • دائم می‌خواهند از آن‌ها مراقبت شود.
  • از خود ممنونند.
  • هیچ‌گاه خواهش نمی‌کنند و همیشه دستور می‌دهند.
  • با تملق و چابلوسی سعی می‌کنند به مقامات بالاتر برسند.
  • بی‌شعور‌ها می‌توانند به بدبختی دیگران بخندند.
  • معتقدند که هرگز اشتباه نمی‌کنند.
  • خودشان هم معانی حرف‌هایشان را نمی‌فهمند.

«بی‌شعوری» یک اثر اجتماعی خوب و مناسب است که در مقیاس جزئی برای مردم آمریکا و در مقیاس کلی، برای همه مردم جهان نوشته شده و مطالعه اش می‌تواند برای همه مردم کشورهای مختلف مفید باشد. چرا که به تعبیر نویسنده این اثر، بی‌شعوری به ملیت یا باورهای قومی، دینی و… ارتباطی ندارد بلکه یک بیماری است که می‌تواند واگیردار باشد و همه را مبتلا کند.

پایان پیام

کد خبر : 91063 ساعت خبر : 0:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91063
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات