دلیل ریزش کوه در جاده هراز+فیلم

به نطر می‌رسد جاده‌ هراز و چالوس و خلخال به پونل و بسیاری از جاده‌های کوهستانی دیگر نیاز به علائم هشداردهنده بیشتر دارند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ریزش کوه همیشه در کشور باعث حوادث و تلفات مالی و جانی شده است. به‌ویژه در البرز و زاگرس همیشه شاهد زیرش کوه و زمین‌لغرش هستیم. در فصل بارندگی این ریزش گاه بشتر هم می‌شوند.

یکی از ریزش‌های اخیر در جاده هزار با دوربین موبایل فیلم‌برداری شده است. این فیلم بارها در فضای مجازی دست به دست شده است.

فیلم بسیار وحشتناک است اما شکوه و بزرگی طبیعت را نیز گوشزد می‌کند.

دلیل این گونه ریزش‌ها در هراز چیست؟

آقای سلامتی زمین‌شناس به گلونی گفت: «از روی فیلم دقیق نمی‌شود با قاطعیت در مورد علت این سنگ لغزش اظهار نظر کرد ولی با این حال اینطور که در تصویر مشخص است، این یک سنگ لغزش ثقلی (وزنی) است که با توجه به اینکه سنگ‌های دیواره دارای درز و شکاف های زیادی است، همانند شکستگی‌هایی که در نهشته‌های توفی یا ماسه سنگی دیده می‌شود، و با توجه به اینکه ترانشه جاده طوری احداث شده که دیواره‌ای با شیب منفی بوجود آورده و تعدادی عوامل تخصصی دیگر که باید با بازدیدهای دقیق هنگام احداث جاده به آن دقت کرد، باعث می‌شود که هنگام بارندگی، آب به درزه‌ها نفوذ کرده و به لایه یا سطحی با نفوذپذیری به نسبت کم برسد و آن منطقه را اشباع کند.
این اشباع شدگی در زیر و عدم پایداری نقطه ثقل (Shadow) دیواره، باعث جابجایی ناگهانی در جهت پایداری می‌شود که این فاجعه را بوجود می‌آورد.»

هشدار به رانندگان

به نطر می‌رسد جاده‌ هراز و چالوس و خلخال به پونل و بسیاری از جاده‌های کوهستانی دیگر نیاز به علائم هشداردهنده بیشتر دارند.

همچنین باید یک بار دیگر متخصصان این جاده‌ها را بررسی کنند و نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کنند.

پایان پیام

کد خبر : 92068 ساعت خبر : 7:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92068
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات