عکس تونل برفی روسیه به جای تونل برفی لرستان

عکس تونل برفی روسیه به جای تونل برفی لرستان

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی:  امروز در نمایشگاه کتاب به کتابی درباره گردشگری لرستان برخوردم. کتاب را باز کردم و ورق زدم و از تعداد اشتباهات آن شگفت‌زده شدم. درباره دشت‌های لرستان نوشته بود و تعدادی را نام برده بود اما از دشت بزرگ سیلاخور نام نبرده بود. از کوه‌های لرستان نوشته بود اما از مهراب کوه نورآباد و اِسبی‌کو به آن عظمت نام نبرده بود.

مهم‌ترین غلط اما عکسی از ازنا بود. مدتی است که برخی از سر بی‌عقلی یک عکس از کامچاتکای روسیه‌ را به نام ازنا منتشر می‌کنند. هر بار که این عکس را کسی منتشر کرده است ما هشدار داده‌ایم که برادر اینجا لرستان نیست و روسیه است اما خب آدم ناآگاه، اهل گفت‌وگو نیست و اشتباهش را نمی‌پذیرد.

کامچاتکای روسیه‌
کامچاتکای روسیه‌

این عکس را فردی به نام مایکل زلنسکی Michael Zelensky گرفته است و عکس معروفی هم هست. این تونل برفی یک کیلومتر طول دارد و در آتشفشان موتنوفسکی قرار دارد. در این منطقه غارهای یخی موتنوفسکی قرار دارند و همان طور تشکیل می‌شوند که غارها و تونل‌های یخی در اشترانکوه شکل می‌گیرند.

تونل برفی ازنا یکی از معروفترین تونل‌ برفی‌های اشترانکوه است. این عکس زیبا و جذاب اما نه در لرستان که در ایران هم نیست و نباید آن را به نام ازنا منتشر کرد چون باعث آبروریزی می‌شود.

کمندان
کمندان

امروز این عکس را در آن کتاب دیدم و وقتی گفتم که این عکس اشتباه است از من قبول نکردند و گفتند که این عکس را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته‌اند و صحت دارد. بعد از این که عکس اصلی تونل برفی و منبع عکس روسیه را دیدند قبول کردند که اشتباه کرده‌اند.

متاسفم که فضای مجازی این طور بر کتاب و بر منابع سازمان‌های معتبر ما هم تاثیر گذاشته است. متاسفم که اینترنت را برخی عناصر ناآگاه قضبه کرده‌اند. آنها می‌دانستند این عکس مربوط به ایران نیست اما لابد با خودشان گفتند چون عکس قشنگی است آن را به نام خودمان منتشر می‌کنیم.

حالا آن ناشر باید با آن هزار جلد کتاب چه کند؟ بالاخره آدم‌هایی هستند که می‌دانند اینجا ازنا نیست. مانند همه لرستانی‌ها و همه آنهایی که یک بار به تونل برفی ازنا رفته‌اند.

دو عکس بهمن ابراهیمی از تونل برفی ازنا

پایان پیام

کد خبر : 90711 ساعت خبر : 4:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90711
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام
ممنون از مطالبتون،. فقط چرا تو سایتتون درباره حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی مطلب نمیزارین؟!