معنی کلمه شیرز چیست

معنی کلمه شیرز چیست

شیرز یک نام محلی است که باید به خوش‌آهنگ بودنش قناعت کنیم.

پایگاه خبری گلونی، بهمن ابراهیمی: در جریان مستند «از شیرز تا کنی کوخا» و همچنین مستند «قاف لرستان» در مورد اسم «دره شیرز» پرس‌و‌جو و ریشه‌یابی زیادی کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم.

اگر ما مطابق این تصویر که بر روی یکی از دیواره‌های صخره‌ای نزدیک شیرز دیده می‌شود این دره را به اسم پادشاهی بنام شیرزاد بخوانیم قطعا دقیق نیست چرا که این فقط شکلکی است که بواسطه‌ی فرسایش توده‌ای آهکی ایجاد شده و در بافت زبان محلی نیز کلمه شیرزاد؛ به صورت شیرز تخفیف نمی‌یابد.

اگرهم به خاطر شباهت لفظی ما این دره را بیشه‌ی شیران در گذشته بدانیم باز درست به نظر نمی‌رسد، چرا که شرایط اقلیمی این تنگه مناسب زیست گونه‌ی شیر نیست، شیرها بیشتر در دشت و یا مناطقی که هموارترند زندگی می‌کنند تا امکان تعقیب و شکار برایشان فراهم باشد. شاید (و فقط شاید) ریشه‌ی این نام را بتوان در ضرب‌المثل‌های محلی یافت؛ در زبان مردم لرستان برای توصیف جایی که بسیار سخت گذر و پرخطر و یا بیشه مانند است به کنایه می‌گویند “شیر وش رو نمیکه” یا “شیر ارن رو نمهیته” یعنی شیر هم از آنجا گذر نمی‌کند.

معنی کلمه شیرز چیست

اگر بکر بودن و پردرخت بودن این تنگه را در گذشته در نظر بگیریم بعید نیست این اسم اشاره‌ای به این موضوع باشد و همچنین ممکن است بخاطر وجود شکلک‌های صخره‌ای که شبیه جانواران و از جمله شیر هستند این دره رو شیرز خوانده باشند.

اما باز دیگر تاکید می‌کنم اینها فقط حدس و گمان بنده است و هر چه که هست شیرز یک نام محلیست که باید به خوش‌آهنگ بودنش قناعت کنیم و بهتر است بزرگوارانی که جویای گنج بادآورده هستند دست از کندوکاوهای نقطه به نقطه این دره بردارند و کمتر به طبیعت آن زخم بزنند.

پایان پیام

کد خبر : 90040 ساعت خبر : 8:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90040
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

به نظر میرسه ، چی رز یا چی راز بوده به معنای رازگونه ، شایدم شیرز به تنهایی اسم یک فرد بوده همین . مثلا شیرس شیراس سیروس . یا چیرز نام گیاه خاصی مخصوص این مناطق بوده

معنی شیر رز بسیار ساده است از دو کلمه شیر به معنی جدا شده شیره یا عصاره رز به درخت انگور یا خود انگور میگوییند در اخر معنی کلمه شیره انگور

درسته ، چون شیراز هم معروف به محل تهیه شراب انگور بوده پس شیرز و شیراز به معنای شیره انگور کاملا منطقی به نظر میرسد

شیرز به معنی شیره درخت انگور است یا شراب
شیر + رز من این منطقه را ندیدم و دلیل این اسم رو نمیدونم
ولی از واژه پیداست که معنی آن شیره درخت انگور است
در لرستان شهر دیگری به نام رازان یا رزان داریم