گلونی

از فوتبال تا بی‌آبی ایران

فوتبال و کم‌آبی
از فوتبال تا بی‌آبی ایران
پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: بعد از پخش نیمه اول بازی فوتبال پرتغال_مراکش، نوبت به وقت استراحت و پیام‌های بازرگانی رسید. یکی از پیام‌های قابل توجه، مربوط به اطلاع‌رسانی درباره مصرف نادرست آب بود‌. در این تبلیغ، آمارهای مهمی به نمایش گذاشته شد که نشان می‌داد سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان که شاید به‌چشم نیاید، چقدر مهم است. آمارهایی مثل:
_ باز گذاشتن شیر آب، حین مسواک زدن، باعث هدر رفتن ۲۱ لیتر آب می‌شود.
_ شستن ظروف با آبِ باز، باعث هدررفت ۳۳۰ لیتر آب می‌شود.
_ شستن ماشین با آبِ باز، ۷۲۰ لیتر آب را هدر می‌دهد.

از فوتبال تا بی‌آبی ایران

با توجه به اینکه کشاورزی در ایران، آمار چشمگیری از هدررفت آب را به خودش اختصاص داده، ممکن است بسیاری از مردم بگویند وقتی درصد زیادی از منابع آبی ایران، در گلوی کشاورزی ریخته می‌شود، دیگر صرفه‌جویی منِ مصرف‌کننده چه سودی دارد؟
شاید دلیل وضعیت وخیم آبی امروزمان به این دلیل باشد که هرکسی؛ از مسئولان گرفته تا شهروندان، به جای اینکه مسئولیت خودشان را انجام دهند، روی اشتباه دیگران، نورافکن انداخته‌اند و بعد هم از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کرده‌اند.

عادت همیشگی بهانه آوردن

بعضی‌ها طبق عادت همیشگی‌شان، بارها این بهانه را جار زدند که «اگه من رعایت کنم، یکی دیگه بدتر می‌کنه». بهانه‌آوردن‌ها همانا و بدتر‌شدن شرایط هم همانا. اشتباه بزرگ بسیاری از مصرف‌کنندگان آب، این است که خطای دیگران را زیر ذره‌بین و بی‌مسئولیتی‌های خودشان را هم زیر میکروسکوپ می‌گذارند. شاید اگر مشکل واقع‌بینی ایرانی‌ها حل شود، محیط‌زیست ایران هم نجات پیدا کند.

برنامه‌سازان، از سطح شعارها فراتر بروند

درحالی‌که کارشناسان بارها درباره بی‌آبی‌های ایران، هشدار داده‌اند، لازم است تولیدکنندگان تیزرها و پیام‌های تبلیغاتی، از شعار «آب هست اما کم است»، فراتر بروند و محتواهایی را تولید کنند که مخاطب‌ها نقش خودشان را برای صرفه‌جویی آب، جدی بگیرند. محتواهای تصویری باید جذاب، حاوی اطلاعات درست، هشداردهنده و اقناع‌کننده باشند.

فرصت‌های طلایی برای جلب توجه مردم به محیط‌زیست

مخاطبان برنامه‌های پُر‌بیننده‌ای مثل رقابت‌های جام‌جهانی، شش دانگ حواسشان را جمع می‌کنند و به تماشای فوتبال می‌نشینند. پس می‌شود از این فرصت طلایی استفاده کرد و با ارائه اطلاعات کارشناسی درباره محیط‌زیست، توجه مخاطبان را جلب کرد.
پایان پیام
خروج از نسخه موبایل