گلونی

تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهمترین خطری که دریاچه گهر را تهدید می‌کند ورود مواد شیمیایی به آب این دریاچه است. بسیار مهم است که گردشگران دریاچه گهر بدانند که نباید ظرف‌های خود را در آب دریاچه بشویند و یا در میان این دریاچه به هر صورتی استحمام کنند.

تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

سال‌هاست که گردشگران بدون توجه به این هشدار، سر و بدن خود را در آب دریاچه گهر می‌شویند و ظروف چرب خود را بعد از خوردن ماهی کباب یا جوجه کباب یا نیمرو در آب دریاچه وارد می‌کنند و با ریکا و تاید و مواد شوینده دیگر تمییز می‌کنند.

مقدار مواد شیمیایی که هر ساله گردشگران وارد این منطقه می‌کنند مهمترین آسیب برای اکوسیستم منطقه است.

منطقه اشترانکوه

برای خروج از این وضعیت بحرانی لازم است که گردشگران به دو نکته توجه کنند: یک اینکه اگر دوستدار طبیعت هستند حتما باید روزهای توقف و گردشگری در کنار دریاچه را به حداقل برسانند.

هرچه که گردشگران روزهای بیشتری در کنار دریاچه بمانند مجبور خواهند بود که از مواد شوینده بیشتری استفاده کنند و یا حتی مجبور خواهند بود که لااقل موهای سر خود را در دریاچه گهر یا در آب رودخانه بشویند.

اگر میزان توقف و اقامت در اشترانکوه کم بشود می‌توان امیدوار بود که مقدار کمی از مواد شیمیایی وارد آب دریاچه می‌شود.

مستند دریاچه گهر ساخته بهمن ابراهیمی

نکته دیگری که گردشگران باید رعایت کنند این است که اگر می‌توانند باید در سفر به منطقه اشترانکوه با خود ظروف گیاهی ببرند و در مدت یک یا دو روزی که در کنار دریاچه هستند از ظروف گیاهی استفاده کنند تا مجبور نباشند ظروف را در دریاچه تا کنار آن بشونید.

اصولا شستن هر چیزی در حاشیه دریاچه هم می‌تواند برای اکوسیستم مضر باشد و اصولا باید هرگونه شستشو را در کنار این دریاچه متوقف کرد.

در دریاچه گهر حمام نکنید

گردشگران به راحتی می‌توانند برای شستن دست‌ها و صورت خود از ژل‌های مخصوص ضدعفونی کننده استفاده کنند تا مجبور نباشند از صابون یا دیگر شوینده‌ها استفاده کنند. شاید این توصیه‌ها برای شما کمی سختگیرانه به نظر بیاید اما واقعا اوضاع دریاچه گهر اوضاع خوبی نیست و همین سخت‌نگرفتن‌ها باعث شده است که امروزه نیزارهای این دریاچه بیش از هر زمان دیگری باشند.

 

 

لطفاً اگر به دریاچه گهر سفر می‌کنید این اصول را رعایت کنید و مسئولانه به دریاچه گهر بروید.

مواد شیمیایی می‌توانند حیات این دریاچه را تهدید کنند. آنها برای حیات این دریاچه آسیبی بزرگ به حساب می آیند.

پس لطفاً اگر به دریاچه گهر می‌روید فکر حمام کردن و یا شستن ظرف و ظروف را از سر خود خارج کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل