تنگه شیرز را به محیط زیست بدهید

تنگه شیرز را به محیط زیست بدهید

واگذاری شیرز به محیط زیست می‌تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از وارد آمدن صدمات بیستر به این ژئو پارک باشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تنگه شیرز نیاز به محافظت مداوم و سختگیرانه دارد ولی نباید این منطقه را که می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی ملی  ثبت شود تنها گذاشت. سیل گردشگران غیر مسئول و تورهای چند صد نفری مخرب، شیرز را نابود کرده است.

تلقی عموم بر این بوده است که این منطقه هم از زیر پوشش اداره کل محیط زیست است ولی شیرز جزیی از عرصه‌های آزاد منابع طبیعی است و بنابراین باید برای محافظت از آن هم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان اقدام کند.

وظیفه استانداری لرستان

این اداره کل تاکنون اقدامی برای محافظت از آن انجام نداده است. در صورت ادامه این روند، وظیفه استانداری لرستان این است که منابع طبیعی را ملزم به حفاظت بیشتر از شیرز کند و یا این منطقه را به اداره کل محیط زیست لرستان واگذار کند.

با توجه به گستردگی وظایف اداره کل منابع طبیعی و کم‌کاری که در این چند سال درباره تنگه شیرز داشته است، واگذاری آن به محیط زیست می‌تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از وارد آمدن صدمات بیستر به این ژئو پارک باشد.

تنگه شیرز نیاز به محافظت تخصصی و کارشناسانه دارد که از عهده اداره کل منابع طبیعی خارج است. البته این تصمیم‌ها باید به‌سرعت انجام شود چون تخریب‌گران شیرز منتظر نمی‌مانند و شیرز را رو به نابودی خواهند برد.

به نظر می‌رسدحفاظت از این منطقه با ساختار سازمان حفاظت محیط زیست همخوانی بیشتری داشته باشد.

تنگه شیرز را به محیط زیست بدهید

این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به طوریکه شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد. چشمه‌های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته‌است.

پایان پیام

کد خبر : 95118 ساعت خبر : 6:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95118
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات