راه دشوار ژئو‌پارک‌‌های لرستان برای ثبت جهانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ایران ۳۰ منطقه اولویت‌دار برای ثبت جهانی وجود دارد. سه منطقه از این ۳۰ منطقه در استان لرستان واقع شده‌اند.

یکی منطقه اشترانکوه استان لرستان، دیگری زمین لغزش بزرگ سیمره در منطقه پلدختر و دیگری دره شیرز در کوهدشت است.

بسیاری از دوستداران گردشگری لرستان و یا مسئولان این استان ثبت شدن این ژئوپارک‌ها را در میراث جهانی یونسکو ساده می‌پندارند و گمان می‌کنند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

کدام  ژئوپارک‌ها رقیب ژئوپارک‌های لرستان هستند؟

کلوت، دماوند، سبلان، مکران، ماکو، سهند، کلات، هرمز، ارس، گلستان، الوند، ماهنشان، طبس، الموت و… در انتظار ثبت جهانی هستند.

اما آیا واقعاً ژئوپارک‌های پیشنهادی لرستان و دیگر ژئوپارک‌ها شانسی برای ثبت در میراث جهانی یونسکو دارند؟ این ژئوپارک‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا ثبت جهانی بشوند؟

دو نکته بسیار مهم در ثبت این ژئوپارک‌ها هست که مسئولان هر استان باید توجه ویژه‌ای به دو نکته مهم مورد نظر یونسکو بکنند.

ثبت جهانی ژئوپارک

برای ثبت یک ژئوپارک در میراث فرهنگی یونسکو شرایطی لازم است. علاوه بر طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی‌های فرهنگی جذاب مهم است و از همه مهمتر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه‌های توسعه حفاظت و پایداری آن ژئوپارک.

یعنی بدون آموزش و مشارکت جوامع محلی در محدوده دره شیرز و در محدوده اشترانکوه و در محدوده شهرستان پلدختر نمی‌توان امید داشت که این ژئوپارک‌ها به ثبت یونسکو برسند.

زنان و جوامع محلی لرستان را دریابید

طبق قانون یونسکو، ژئوپارک‌های جهانی یونسکو محلی خواهند بود برای توسعه، پرورش و ارتقاء محصولات خانگی و صنایع دستی بومی و محلی.

یعنی اگر ما به هر صورت نتوانیم جوامع محلی و به ویژه زنان را محدوده این ژئوپارک‌ها در لرستان فعال کنیم و آنها نتوانند صنایع‌دستی تولید کنند تقریبا هیچ شانسی برای رقابت با دیگر ژئوپارک‌های ایران و دیگر ژئوپارک های جهان نخواهیم داشت. بحث توانمندسازی جوامع محلی و دخالت و همکاری مستقیم آنها در حفاظت از ژئوپارک یکی از مسائل مهم است شاید مهمتر از هر چیز دیگری برای یونسکو.

همچنین اگر زنان در این کار مشارکت نداشته باشند هیچ ژئوپارکی در ایران شانس ثبت جهانی را نخواهد داشت و ژئوتوریسم در لرستان رونق نخواهد گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 94605 ساعت خبر : 10:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94605
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات