گلونی

از شاپورخواست تا آغاز اسلام

قلعه فلک‌ الافلاک

قلعه فلک‌ الافلاک

از شاپورخواست تا آغاز اسلام

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدفرید قاسمی در کتاب «سرگذشت خرم‌آباد» نوشته است: از روزگار ساسانیان این شهر که در قلمرو استان «پهله / پهلو» و یا بنابر روایتی بخشی از «کوست خوربران» بوده، به شاپورخواست نامبُردار شد و منطقه‌ای که شاپورخواست در قلمرو آن قرار داشت مهرگان کدک / مهرجان قذق می‌نامیدند.

از شاپورخواست تا آغاز اسلام

شناسایی ۲۳ محوطه متعلق به دوره ساسانی شکوه این شهر را در آن عهد به رخ می‌کشد و محدوده شهر را در سرآغاز اسلام نشان می‌دهد.

عدد محوطه‌های یاد شده که به ۳۰ می‌رسد «مکان‌های باستانی دوره‌های پارت، ساسانی و ساسانی تا قرن چهارم ه.ق» را در دره خرم‌آباد به نمایش می‌گذارد و نشانگر آن است بسیاری از آثار که پژوهشگران به اتابکان لرستان منتسب می‌کردند به زمان ساسانی و پیشتر تعلق دارند و اتابکان فقط مرمتگر آثار بوده‌اند.

شاپورخواست نام قدیم خرم آباد

از نویسندگان سلف و محققان متقدم برخی بنای شاپورخواست را به شاپور اول و بعضی به شاپور دوم نسبت داده‌اند.

اگر هر یک از قول‌ها را بپذیریم باید بگوییم که بر ویرانه‌های شهر خایدالو دوره عیلامی‌ها یا به روایت دیگر مرکز سیماش که دوران بی رونقی را می‌گذرانده، شهر را بازسازی کرده‌اند و دگرگونی آن عهد به حدی بوده که بنای شهر را به شاپور نسبت داده‌اند.

چون شهر پدیده‌ای ناگهانی نیست که بتوان به پادشاه یا شخص دیگری نسبت داد. حاکمان آبادگر در زمانه خود در پی هر بازسازی نقش و نام خود را بر شهری گذارده‌اند، گویا شاپورخواست را نیز از آن زمره می‌توان قلمداد کرد.

شاپورخواست در زمان ورود اسلام به ایران یکی از شهرهای مهرگان کدک / مهرجان قذق خوانده می‌شد، مهرگان کدک بخشی از سرزمین پهله بود، پس از اسلام، پهله را فهله / جبال / کوهستان نام نهادند و در قلمرو کوفه قرار گرفت.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل