خبرهای مهاجران افغان را به رسانه‌ها ببریم

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: خبرهای کودک‌آزاری امروز هم از رسانه‌های کشور شنیده‌ می‌شوند.

واقعیت این است که در بسیاری از موارد ما با فیلترهای ذهنی‌مان کمک می‌کنیم تا طوفان رسانه‌ای درباره یک خبر راه بیفتد یا نه.

تجاوز سه مرد به کودک افغانستانی شش ساله

خبر تجاوز سه مرد به کودک افغانستانی شش ساله دردناک است؛ اما در میان روزمرگی‌های رسانه‌ای انگار قرار نیست خیلی به لایه‌های بالاتری بیاد و داغ بشود.

بسیاری می‌پرسند اگر این کودک ایرانی بود رسانه‌ها چه می‌کردند؟

قرار گرفتن در کلیشه‌ها و چهارچوب‌های تبعیض نژادی کار راحتی است؛ کمی بی‌خیالی می‌خواهد و دیر رسیدن برای هر واکنشی به هر اتفاق دردناکی.

رسانه‌ها و گزینش سلیقه‌ای اخبار

رسانه‌ها و مردم باید نسبت به اخباری از این دست به یک میزان واکنش نشان بدهند. فرقی نمی‌کند سوژه خبر از چه تباری باشد. پیش شرط رعایت حقوق شهروندی همین انعکاس عدالت اجتماعی در جامعه است.

نژادپرستی در کمین است

حتا اگر برای یک لحظه وسوسه شدید که به‌خاطر ملیت از کنار خبرهای از این دست بگذرید متأسفانه شما پتانسیل نژادپرست بودن را دارید و این انگی است که کشورهای متمدن دنیا دهه‌ها برای پاک کردنش تلاش و دیپلماسی می‌کنند.

درد مهاجرت را سخت‌تر نکنیم

مهاجرت سخت‌ترین بخش زندگی یک انسان است. عدم پذیرش در جامعه جدید؛ نگاه شهروند درجه دومی جامعه به مهاجران و عدم اعتمادبه‌نفس برای گرفتن ساده‌ترین حقوق شهروندی از سختی‌های مهاجرت است.

مرزهای کشورمان سال‌هاست که به روی مهاجران افغانستانی باز است. آن‌ها از کابوس جنگ متواری شده‌اند و حالا به‌دنبال ساختن یک زندگی جدید هستند اما ظاهراً بیشتر آنها راه را پیدا نمی‌کنند.

پیش‌فرض‌های ذهنی همیشگی درباره مهاجران

مشکل مهاجرت غیرقانونی؛ نداشتن شناسنامه از پیش‌فرض‌های ذهنی ما درباره مهاجران است.

ما آنها را در سی ثانیه قضاوت می‌کنیم و پرونده‌شان را در ذهنمان مختومه می‌خوانیم. واقعیت این است که موفقیت و رسیدن به جایگاه‌های علمی بالا که آن روی سکه مهاجرت است را به سادگی نمی‌بینیم.

خبرهای خوب را هم بشنویم

در آزمون سراسری کارشناسی‌ارشد امسال ۳ دانشجوی افغاستانی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد ایران شدند. زینب حسینی رشته زمین شناسی؛ مرتضی شفاهی رشته روابط بین الملل؛ عزیزالله موحدی رشته تاریخ. سه نفر هم رتبه تک رقمی داشتند:

«سید علی اکبر سجادی» رتبه ۷ جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد

« رضا حسینی» رتبه ۴ جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشجوی دانشگاه پیام نورمشهد

«علی نبی‌زاده» رتبه ۴ رشته مهندسی مواد، دانشجوی دانشگاه فردوسی

رسانه‌ها باید در انتشار خبرهایی از این دست مسامحه را کنار بگذارند تا به شکستن تصاویر صرفاً سیاه از مهاجران افغانستانی پایان دهند و زمینه‌های ذهنی را برای پذیرش افرادی که حالا هم‌وطن هستند و قرار است زیر یک بیرق برای کشورمان قدم‌های بزرگ برداریم آماده کنند.

پایان پیام

کد خبر : 93310 ساعت خبر : 7:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=93310
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات