گردشگری تفکر در مسیر خاروانا به نوردوز

مسیرهایی در این سرزمین زیبا و رنگارنگ هست که اگر به نیت گردشگری پا در آغازشان بگذاریم و به دوردستشان نگاه کنیم، یاد زندگی با همه پیچ و خم‌ها و زیبایی‌ها و گاهی سختی‌هایش می‌افتیم. من اسمش را گذاشته‌ام « گردشگری تفکر».

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: شما را نمی‌دانم، اما از بچگی به ما گفتند که: برای رسیدن به هدف باید حتما قله‌ها را فتح کنی، که مقصد آن‌قدر بالا است که برای دیدنش باید حتما سرت را بالا بگیری و دستانت را سایه‌بان چشمانت کنی و تا می‌توانی دورترین نقطه از آن‌جایی که ایستاده‌ای را نگاه کنی.

اما به گمان من مقصد جایی درست روبروی ماست؛ جایی در دوردست اما قابل دیدن و رسیدن. کافی است همان‌جا که خورشید طلوع و یا غروب می‌کند را خوب ببینیم و راه بیفتیم. برویم و هر وقت که خسته شدیم، سرمان را بر‌گردانیم و به پشت سر نگاه کنیم و ببینیم که چه‌قدر پستی و بلندی را گذرانده‌ایم. چه قله‌ها که فتح کرده‌ایم که مقصد ما نبودند و تنها در مسیر رسیدن‌مان قرار داشتند.

این‌ها را گفتم که بگویم مسیرهایی در این سرزمین زیبا و رنگارنگ هست که اگر به نیت گردشگری پا در آغازشان بگذاریم و به دوردستشان نگاه کنیم، یاد زندگی با همه پیچ و خم‌ها و زیبایی‌ها و گاهی سختی‌هایش می‌افتیم. من اسمش را گذاشته‌ام « گردشگری تفکر».

یکی از همین جاده‌ها برای گردشگری تفکر مسیر پایانه مرزی نوردوز به شهر خاروانا در استان آذربایجان شرقی است.

نوردوز یک روستای زیبا و مرزی در حوالی روستای دوزالِ بخش سیه رودِ شهرستان جلفا است. این روستا که در کنار رودخانه ارس و در مرز ارمنستان واقع شده دارای یک بازارچه پایانه مرزی بزرگ به مساحت ۸ هکتار است.

شهر تاریخی خاروانا در بخش ورزقان، در زبان ترکی آذربایجانی به معنی محلی برای کاروان است و به همین دلیل مردم محلی این شهر را کاروانا می‌نامند نه خاروانا.

فاصله کاروانا تا نوردوز جاده‌ای دارد پر از زیبایی و شگفتی و تفکر. مسیری پر از پیچ و خم، همراه با تپه‌هایی رنگی که رنگ غالب آن قرمز است؛ گویی که این‌جا نیز رنگ عشق بر هر چه رنگ هست فائق آمده است.

پوشش گیاهی این راه در فصل رویش، از همیشه سبز‌تر و روح‌بخش‌تر می‌شود.

اما این جاده نیز همچون زندگی، در کنار زیبایی‌ها و رنگ و بو‌های بی‌نظیر، در بعضی قسمت‌ها به دلیل نداشتن آسفالت مناسب با بالا و پایین‌های خطرناک همراه می‌شود. به گونه‌ای که در بخشی از آن حتی نمی‌شود نام جاده را بر روی آن گذاشت.

این همه رنگ و عشق و تفکر و زندگی را با کمی توجه و مسئولیت‌پذیری مسئولان می‌شود زیباتر و امن‌تر کرد برای آن‌هایی که به گردشگری تفکر می‌آیند.

پایان پیام

کد خبر : 92435 ساعت خبر : 4:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92435
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات