گلونی

آیا شوخی محمدمتین نصیری در خنداننده شو شوخی جنسی بود؟

نقدی بر شوخی با عمه در خندوانه

شاید محمدمتین نصیری خواسته است تنگ را مقابل گشاد فرض کند و رابطه‌ای میان این دو واژه برقرار کند. برخی از مخاطبان این طور برداشت کرده‌اند که تنگ نه به واژه کار بلکه به واژه عمه برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بارها گفته‌ایم که شوخی جنسی را با قرینه می‌توان فهمید. یعنی هر خوردن یا کردن واژه‌ای جنسی نیست مگر قرینه‌ای داشته باشد. آنها که آشنایی کمی با هنر تشبیه دارند این موضوع را به‌خوبی می‌دانند.

برخی از خوانندگان گلونی از ما پرسیده‌اند آیا در بخشی از اجرای محمدمتین نصیری با شوخی جنسی مواجه‌ایم؟

منظورشان آن بخش است که او مثلا در خواندن «تنگاتنگ» دچار اشتباه می‌شود و می‌گوید تنگ، تنگ تنگ و بعد می‌گوید تنگاتنگ! (دقیقه ۵)

اما آیا گفتن تنگ به جای تنگاتنگ شوخی جنسی است؟ یا بی‌ادبی است؟

صرف نظر از این که آیا خندوانه و تلویزیون جای شوخی جنسی و رکیک هست یا نیست، اول ببینیم نصیری دقیقا چه گفته است: «من معتقدم کار، شوخی و عمه رابطه‌های عجیب تنگی… تنگ تنگی… تنگاتنگی دارند. مثلا من به هر کسی گفتم اجازه می‌دهید با صنف‌تان شوخی‌های خیلی لفظی کنم، گفتند برو با عمه‌ات هر چه قدر که می‌خواهی شوخی‌های خیلی خیلی لفظی کن.»

او بعد یک ساعت شنی برمی‌دارد و می‌گوید این عمه‌ من است و…

استندآپ کمدی محمدمتین نصیری

شاید نصیری خواسته است تنگ را مقابل گشاد فرض کند و رابطه‌ای میان این دو واژه برقرار کند. برخی از مخاطبان این طور برداشت کرده‌اند که تنگ نه به واژه کار بلکه به واژه عمه برمی‌گردد.

تنگ در این عبارت نه به کار و نه به عمه مربوط است. اینجا فقط با یک شوخی بی‌مورد طرف هستیم که البته قرار بوده است به کار مربوط بشود که چون قرینه‌ای برای آن وجود ندارد روی هوا مانده است و مخاطب فقط به تنگ می‌خندد آن هم به دلیل بازی نصیری با‌ آن. وگرنه اگر می‌گفت «من معتقدم کار، شوخی و عمه رابطه تنگ با هم دارد» اتفاقی نمی‌افتاد. چون تنگ یعنی نزدیکی و نزدیک بودن.

تنگی اما حاصل مصدر است. تنگی در مقابل گشادی است و این واژه را مردم در عامیانه به کار می‌برند برای برجسته کردن نقش تلاش در رسیدن به موفقیت.

اما این تنگ نه در آن بخش در اجرا و نه در ادامه استندآپ، هیچ قرینه برای دریافت معنی جنسی و یا شوخی دیگری ندارد.

استندآپ نصیری با موضوع کار شروع می‌شود با عمه و گردشگری تمام می‌شود. اصلا این عبارت «من معتقدم کار، شوخی و عمه رابطه‌های عجیب تنگی… تنگ تنگی… تنگاتنگی دارند. مثلا من به هر کسی گفتم اجازه می‌دهید با صنف‌تان شوخی‌های خیلی لفظی کنم، گفتند برو با عمه‌ات هر چه قدر که می‌خواهی شوخی‌های خیلی خیلی لفظی کن.» بی‌ربط‌ترین عبارت به موضوع کار است.

او درباره کار کردن حرف می‌زند اما بعد به شوخی با اصناف اشاره می‌کند! یعنی چند خط بی‌ربط از نظر محتوایی را ردیف کرده است برای خنده گرفتن و بعد استفاده کردن از ساعت شنی که بیشتر از این که طنز باشد فانتزی است و فانتزی هم همیشه کمیک و خنده‌دار نیست.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل