احتکار آب در آب‌انبار قدیمی اوز

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: فیلمی در فضای مجازی درباره‌ی تخریب یک آب‌انبار قدیمی در بخش اوز شهرستان لار، پخش شد و دست به دست چرخید،‌که میراث فرهنگی لارستان در این زمینه واکنش نشان داد.

ما هم خبرنگاری به جلسه‌ی واکنش، فرستادیم تا جزئیات را مکتوب کند.

خبرنگار اعزامی: بفرمایید، تخریب آب‌انبار قدیمی اوز به چه دلیلی بوده؟

مسؤل یگان حفاظت آثار باستانی: چند تن از خیّرینِ بخشِ اوز، اقدام به مرمت این بنا کرده بودند. هیچ غرض‌ورزی درمیان نبوده و از بخشداری اجازه گرفته بودند. فقط از سازمان میراث فرهنگی لارستان استعلام نگرفته بودند. و مردم فکر کردند که این خیرین سرِ خود مشغولِ بازسازی هستند.

سال گذشته که آب‌انبار گرمسار تخریب شد، کاملاً شواهدی از سودجویی و منفعت‌طلبی عده‌ای ناشناس وجود داشت که شبانه اقدام به تخریب کرده بودند. اما در این مورد بازسازی بوده و در روز روشن صورت گرفته.

خبرنگار: در فیلم با بیل مکانیکی، بنا داره خراب میشه.

مسؤل یگان نظارت بر نحوه‌ی حفاظت آثار باستانی: خب، خیّر که نمی‌تونه روی آب‌انبار، بازسازی انجام بده. باید اونو تخریب کنه بعد یک بنای جدید روش بسازه.

خبرنگار: اصلاً چرا یک آب‌انبار قدیمی باید تخریب بشه؟

مسؤل یگان تعیین قدمت آثار باستانی: آخه هر جا که چهار تا خشت، روی هم گذاشته شد، که بنای تاریخی نیست. این بنا مالِ ۴۵ سال پیش بوده و ارزش تاریخی نداشته. علاوه بر بی ارزشی، به دلیل آب‌انبار بودنش، این فکر در اذهان عمومی ایجاد می‌شد که مبادا در این مکان، آب احتکار می‌شود. به همین دلیل خرابش کردیم تا خیال همه راحت بشه.

خبرنگار: بفرمایید با سودجویانی که اقدام به تخریب ابنیه‌ی تاریخی می‌کنند، چه برخوردی می‌شود.

مسؤل یگان تنبیه تخریب‌کنندگان آثار باستانی: در ایران، شش ماه تا دو سال، حبس داره. اما در بسیاری از کشورها، اگر بخواهم به زبانِ فارسی سخت صحبت کنم، تخریب‌کنندگان جر داده‌می‌شوند. یعنی از وسط به دو نیم تقسیم می‌شوند.

در این قسمت خبرنگار ما از اتاقِ واکنش‌ها خارج می‌شود، اما مسؤلین یگان‌ها بی‌خبر، از موشی که در سوراخ اتاق است و گوش هم دارد، صحبت‌ها را ادامه می‌دهند.

به نقل از موشِ گوش‌دار در سوراخ اتاق:

مسؤل۱: آقا حالا خودمونیم. خبرنگاره، صداها رو ضبط نکرد؟

مسؤل۲: نه آقا. فقط می‌نوشت.

مسؤل۱: خیالم راحت شد. آخه نمی‌دونستم تلفظ درست شهر، چی بود. گفتم اُوز، درست بود؟

مسؤل۳: ها ها ها، اتفاقاً می‌خواستم بهت اشاره کنم. درستش، شهرِ اِوَز هست.

مسؤل ۴: نه بابا. مگه کارتون جادوگر شهرِ اُوز رو ندیدی؟

مسؤل۲: اون جادوگر شهر اُز هست.

مسؤل۱: آقا اِوَز رو که با عین می‌نوسین!

مسؤل۳: ای بابا. اون عِوَض نیست. عَوَض هست. مثل اینکه به یکی بگی عَوَضی.

مسؤل ۵: آقا جمع کنید بریما. حوصله دارید!

پایان پیام

کد خبر : 95697 ساعت خبر : 3:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95697
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

آب در یک جا بماند می گندد،از آنجا که آب در اینجا نیز در نهایت می گندید بسیار کار صحیحی انجام شده است.ای کاش قبل از تأخیر در کار خیرین و فیلم گرفتن و پخش کردن در فضای مجازی،این ضرب المثل را میخواندند!