گلونی

با قوم لولوبی آشنا شوید

صخره نقش برجسته آنوبانی‌نی در سرپل ذهاب

صخره نقش برجسته آنوبانی‌نی در سرپل ذهاب

قوم لولوبی دارای دژها و استحکامات نظامی قدرتمندی بودند که یکی از آن‌ها اَمکا Ameka نامیده می‌شد. این دژ، در حمله آشوری‌ها، به رهبری نصیر پال ویران شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فریده غلامرضایی در کتاب «لرستان در هزاره‌های خاموش» (نشر آرون) نوشته است:

لولوبی‌ Lullubi

این اقوام «لولوبی‌ها یا لولوها» که آنان را اجداد لرها نیز شمرده‌اند،

طایفه‌ای بودند که در نیمه هزاره سوم قبل از میلاد در کنار گروه‌های دیگر، بخش وسیعی از کوهپایه‌های شرقی و غربی زاگرس، از قسمت علیای رود دیاله تا کرمانشاه و کردستان را اشغال کرده بودند.

کانون تجمع و حکومت آنان در دوره شهر «زور» نزدیک سلیمانیه بود. لولوبی‌ها از نژاد آسیایی بودند و با ایلامی‌ها قرابت داشتند و قبل از ورود آریاها در دره‌های کوه‌های زاگرس در حدود کردستان امروز ساکن بوده‌‌اند.

قوم لولوبی‌، دارای دژها و استحکامات نظامی قدرتمندی بودند که یکی از آن‌ها اَمکا Ameka نامیده می‌شد. این دژ، در حمله آشوری‌ها، به رهبری نصیر پال ویران شد.

قدیمی‌ترین اسنادی که درباره لولوبی در دست است، یکی سنگ یادبود «نارام سین» است (حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد) و دیگری، سنگ‌نبشته‌ای از «آنوبانی نی» Anuba-nini از پادشاهان لولوبی بر صخره‌ای در سر پل ذهاب در نزدیکی کرمانشاه باقی مانده است که احتمالا مربوط به اوایل هزاره سوم قبل از میلاد است.

آن‌چه از این اقوام در دست است، می‌توان تا حدودی به نحوه تمدن و فرهنگ آنان پی برد و دریافت که به نسبت کاسی‌ها و ایلامی‌ها در درجه‌ای پایین‌تر قرار داشته‌اند. آنان احتمالا به وسیله گوتی‌ها از بین رفته‌اند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل