گلونی

داستان سفر یک گردشگر ورزشی به روسیه

گردشگری روسیه

این داستان سفر من به روسیه است. من حالا یک گردشگر ورزشی هستم.

پایگاه خبری گلونی، نوشین ضیایی: ما انسان‌ها برای این که از روزمرگی‌های زندگی و محیط‌کار و تنش‌های اجتماعی بتوانیم فاصله بگیریم، راه‌هایی مثل ورزش و مسافرت را انتخاب می‌کنیم. چنانچه این دو در کنار یکدیگر قراربگیرند جذابیت را بیشتر و شادابی را دو چندان می‌کنند.

شادی و گردشگری ورزشی

مقولهٔ مهمی که این روزها با وجود گرانی دلار و نوسانات ارزی در بین مردم به چشم می‌خورد، تلاش و تکاپو برای رفتن به روسیه و دیدن بازی‌های جام‌جهانی از نزدیک است. انسان ذاتاً به دنبال شادی همراه با هیجان و گاهی همراه با آرامش است. گردشگری ورزشی، نوعی از گردشگری است که هم لذت را القا می‌کند و هم به اقتصاد جامعه کمک می‌کند و هم محیط زیست را زنده نگه می‌دارد. توسعه گردشگری ورزشی قدمی رو به جلو برای برند شدن یک کشور است.

زیرساخت‌های اصلاح شده

روسیه کشوری تاریخی است با آب و هوایی سرد، ولی از زمانی که با هدف گردشگری ورزشی برای جام جهانی ۲۰۱۸ آماده می‌شود در هر جای این کشور بازسازی زیرساخت‌ها به چشم می‌خورد، حال و هوای فضاهای شهری از سال ۲۰۱۷ به سمت استقبال از جام جهانی پیش می‌رود و این امر شوق و اشتیاق مردم و حتی گردشگران را افزایش می‌دهد.

کاربری جدید پارک‌ها

یکی از کارهای جالبی که انجام شده است، تبدیل پارک پیروزی به محلی برای انجام انواع فعالیت‌های ورزشی در تمام رده‌های سنی مثل بازی شطرنج، پرتاب توپ در حلقه، تنیس روی میز، والیبال، اجرای موسیقی زنده برای ایجاد روحیه‌ای شاد در مردم.

تعریف گردشگر ورزشی

با دیدن این منظره خودم هم ذوق زده شده بودم و برای انجام بازی‌ها مشتاق شدم. قصدماندن نداشتم چون فقط با هدف گردشگری فرهنگی و محیط زیست رفته بودم ولی کنجکاو شدم که به عنوان گردشگر ورزشی سفر خودم را ادامه دهم. هرچند که من گردشگر ورزشی نیستم. چون از ایران به قصد تماشای ورزش نیامدم که حداقل گردشگر ورزشی تماشاگر خوانده شوم، به قصد شرکت در رقابت‌ها هم نیامدم که گردشگر ورزشی فعال باشم. در عین حال گردشگر ورزشی نوستالژیک هم نیستم که برای بازدید موزه‌ها و محیط‌های ورزشی آمده‌باشم ولی آنچه مسلم است زین پس گردشگر ورزشی خواهم‌بود، مزه‌اش زیر زبانم مانده‌است.

مدیریت هزینه‌های سفر

چندسالی است که این صنعت در جهان رواج یافته است. از این به بعد هدف من تماشای یک رقابت ورزشی و تحقیق در مورد ورزش مورد علاقه‌ام و امکانات این کشور در مورد ذهنیاتم است. هزینه سفر من چند برابر می‌شود ولی دیدن منظره‌ای ورزشی و فضاسازی‌های جالب و نمادهای متنوع من را تشویق به ادامهٔ سفر کرد. این نوعی تدبیر برای رونق اقتصادی گردشگری ورزشی محسوب می‌شود اما مدیریت هزینه‌های سفر در هر حال مهم است.

اهمیت گردشگری ورزشی

چه بسا هنگامی که یک رویداد ورزشی که قرار است در یک شهر، مثل المپیک و یا جام جهانی فوتبال انجام شود، هزاران و یا حتی میلیون‌ها تماشاگر از نقاط مختلف دنیا، به مقصد این شهر سفر می‌کنند. این افراد نیازمند غذا و محل اقامت هستند. اینجاست که اهمیت گردشگری ورزشی کاملاً به چشم می‌آید.

در همین شرایط است که اگر آن شهر یا کشور با تدابیر خاص و برنامه ریزی منظم پیش رفته باشد به اقتصاد کشورش کمک می‌کند چون گردشگر ورزشی در کنار تماشاگربودن، از محیط زیست هم استفاده می‌کند و در صورتی که ترغیب شود علاوه بر صرف هزینه برای ورزش، برای بازار هم هزینه می‌کند و برای شاد بودن بیشتر و هیجان و اوج لذت، به محیط زیست سر می‌زند.

در شرایطی که فرد احساس رضایت کند برای بیشتر ماندن و یا دوباره بازگشتن برنامه‌ریزی می‌کند.

بار تاریخی میدان سرخ

زمانی که وارد میدان سرخ شدم چیزی که خیلی من را مشتاق برای دیدن این میدان کرده بود اسمش با عنوان سرخ بود. در ابتدا انتظاردیدن یک میدان شبیه به میدان نقش جهان اصفهان ولی با رنگ سرخ را داشتم. چیزی که به ذهن هر انسانی در مرحله اول با شنیدن این اسم می‌رسد سرخی محل است.

کاخی با دیوارهای چوبی

بارتاریخی و احساسی آن را درک کردم. مکانی بود که قلب شهرمسکو محسوب می‌شد. در شمال رودخانه مسکو و درکنار دیوار کاخ بزرگ کرملین قرار داشت.

یکی از جذابیت‌هایش رودخانه بود یاد زاینده رود اصفهان افتادم که از زمانی که خشک شده بود دیگر تمایلی به رفتن و قدم زدن کنارش را نداشتم واز قدرت جذب توریست به اصفهان کاسته بود.

وارد میدان که شدم دیوارهای کاخ کرملین بزرگ نمایی و عظمتش را به رخ می‌کشید. نماد سیاست و حکومت در روسیه است کاخی که دیوارهایش از چوب ساخته شده‌بود و بعدها دیوارهایی از سنگ آهک برایش ساختند.

قبل از وارد شدن به کرملین کیف و وسایلم را به دفتر اماناتِ پایینِ برج کوتافیا، نزدیکِ گیشهٔ اصلیِ فروش بلیت، تحویل دادم با بلیتی که از این گیشه خریدم از همهٔ ساختمان‌های مجموعه، اسلحه‌خانه و نمایشگاه صندوق الماس، دیدن کردم. ورود به بعضی محوطه‌ها ممنوع بود.

درآمد مالی گردشگری

از این که وارد مکانی می‌شدم که محل اسکان رییس جمهورشان بود کاملاً ذوق زده بودم. چهارکاخ و چهار کلیسا در آنجا وجود داشت.

منبع درآمد جالبی بود. چون قبل از این به کاخ سعدآباد رفته بودم نه پویایی داشت و نه راهنمایی که تو را به قسمت‌های مختلف هدایت کند. تمام کاخ را پیاده گشته بودم درختان چنار درهمش و نمایان بودن ساختمان‌های سفیدش، پله‌های ورودی کاخ‌هایش، نقاشی‌های شگفت انگیز دیوارها و سقف‌هایش را یکی یکی دیده بودم ولی داخلش نه اسبی بود که مرا به دوران قبل ببرد وبا آن تاریخ آشنا کند، نه در گوشه و کنارش راهنمایی که به من مسیر را نشان دهد.

حتی محلی که بتوانم دقیقه‌ای در آن استراحت کنم و یا چیزی بخورم نبود جز یک دکه‌ای کوچک در اواسط مسیر که شانسی پیدایش کردم. خانمی با ویلچر به من رسید ولی چون فضاسازی ورودی به کاخ‌ها برایش مناسب نبود و خسته از بازدیدهایی که برایش بیشتر خستگی را در بر داشت تا آرامش روحی، مسیر را ادامه نداد و بازگشت.

سکوت مبهمی داشت شاید با کمی پویایی می‌توانست همچون کاخ کرملین، نه تنها منبع درآمد باشد که می‌توانست محل جذب گردشگر داخلی و خارجی شود و صف‌های بلیط ورودیش به جای این که به دنبال مسئول گیشه بگردیم تا یک بلیط بخریم می‌شد در صف انتظار با ملیت‌های مختلف آشناشویم.

تجلی سنت و مدرنیته

از کاخ بیرون آمدم ودر میدان سرخ شروع به قدم زدن کردم. میدانی که درقدیم حومهٔ شهر محسوب می‌شده و محلی برای افراد فقیر و خلافکار وبینوایان بوده است.

اکنون محلی است برای برگزاری جشن‌ها و شادی‌ها، تاج‌گذاری، رژه‌های ارتشی، همزیستی و همدلی مردم و در عین حال محلی برای اقتصاد، چون بزرگترین مرکز خرید با ظاهری تاریخی و قدیمی و باطنی به روز و مدرن در این میدان است.

شاید روزی عالی‌قاپوی اصفهان هم که نماد سیاست و حکومت عصر صفوی است با معماری خارق العاده بتواند زیباییش را به رخ توریست کشد. شاید قیصریه راهی برای جذب بیشتر توریست بیابد و بازار رونق جهانی گیرد. در کنار اسب‌های درشکه عده‌ای بازی چوگان را به نمایش گذارند و پیاده روی چهارباغ محل عبور عابر باشد نه جولان موتورسوار.

آفت گردشگری‌ها برای محیط‌زیست

اینجا بود که واقعاً اهمیت گردشگر ورزشی را دریافتم.

وقتی عدهٔ زیادی با هم وارد یک کشور می‌شوند ودر یک زمان خاص، تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور میزبان به ارمغان می‌آورند؛ این خود موفقیتی برای آن کشور شمرده‌می‌شود. از آنجایی که افراد با فرهنگ‌ها و نگرش‌های مختلف و به تعداد زیاد وارد آن کشور می‌شوند آسیب رساندن به محیط زیست جزیکی از بزرگ‌ترین معضلات است. ولی آن هم با تدابیر لازم قابل جلوگیری است.

در میدان سرخ

توریسم ورزشی در برخی از کشورهای جهان چنان دارای اهمیت است که در برخی از آنها فعالیت‌های مربوط به توریسم و ورزش در قالب یک وزارتخانه ویژه به نام Sport Tourism امور مربوطه را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

همچنین سازمان ملل از سال ۲۰۰۱ تاکنون سال‌های جهانی برنامه خود را با عنوان سال جهانی توریسم اکوتوریسم و سال ورزش نامگذاری و معرفی نموده‌است. از میدان سرخ به سمت نقطه صفر حرکت کردم چیزهای زیادی سرخ بود ولی علت نامگذاریش برگرفته از معنی کلمه کراسنایا است. کراسنایا در زبان روسی در قدیم به معنای زیبا بود و اکنون سرخ معنی می‌شود. واقعاً چشم نواز و زیباست.

افسانه سکه و آرزو

جایی که در شمالی‌ترین نقطه میدان سرخ روبروی دروازه رستاخیز قرار دارد شهر مسکو بر مدار نقطه یا کیلومتر صفر توسعه یافته است و تمام راه‌ها و مسافت‌های روسیه از آن نقطه اندازه‌گیری می‌شود. افسانه جالبی که در مورد نقطه صفر وجود دارد اینست که اگر رو به دروازه رستاخیز بایستی و سکه‌ای را به هوا پرتاب کنی و این سکه در محیط دایره مربوط به آن بیافتد، آرزوی تو برآورده می‌شود.

ایران برای‌مان ناشناس است

نقطهٔ صفر ایران کجاست؟ یزد میدان مارکارساعت فردوسی، افسوس که نه در موردش زیاد می‌دانیم و نه مهمش کرده‌ایم. این اتفاق در مورد طبیعت ما نیز افتاده‌است. شمال ایران استان گلستان برای پذیرایی گردشگران ورزشی که علاقه به بازی‌های آبی مانند اسکی، موج‌سواری، شکار، ماهیگیری، کوهنوردی، غواصی دارند؛ به شرط آماده‌سازی فضای مناسب می‌تواند این امکان را در اختیار بسیاری از تیم‌های آسیایی و اروپایی قرار دهد تا آنها بتوانند اردوهایشان را در ایران برگزار کنند.

ایران بهشت گردشگران

فرهنگ، جاذبه‌های مقصد، روابط اجتماعی و ماجراجویی چهار عامل مهم هستند که برای تصمیم به بازدید از یک کشور تأثیر دارند. ایران به‌دلیل داشتن تنوع آب و هوایی، توانایی پذیرایی بسیاری از کوهنوردان، شکارچیان، دوچرخه‌سواران، بیابان‌گردان، قایق‌رانان، طبیعت‌گردان و اسکی‌بازان را دارد.

محیط‌زیست و گردشگری

ورود این افراد باعث رونق اقتصادی و گاهی فرهنگی می‌شود. چه بسا ممکن است سنت‌های فرهنگی و بعضی از ساختارهای محیط زیست دستخوش تغییراتی شوند.

از جمله تغییر قسمتی از جنگل‌ها؛ فرار موجودات زنده و در واقع برخی فعالیت‌های ورزشی و حتی رفتارهای خود ورزشکاران ممکن است برای محیط زیست مخرب و آسیب‌زننده باشد.

دوچرخه‌سواران کوهستان به خاک و پوشش گیاهی منطقه آسیب می‌زنند. ورزشکارانی که در طبیعت اقامت می‌کنند، با ریختن زباله در پارک‌ها و جریان‌های آب، محیط زیست را به خطر می‌اندازند. غواصان ممکن است که به دنیای زیر آب آسیب بزنند.

مدیریت گردشگری

ساخت‌وسازهای بی‌رویه برای فراهم کردن امکانات اقامتی و رستوران‌ها و تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی، مصرف انرژی و آلودگی ایجاد شده توسط وسایل حمل‌ونقل، همگی عوامل تهدید محیط زیست هستند
اما هر مشکلی از راه صحیح و با تفکر درست حل می‌شود؛ مانند شهردار سوچی که با توجه به فرارسیدن رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تصمیم گرفت تا ایده جدیدی را برای جذب توریست‌ها و گردشگران خارجی اجرا کند.

درباره خط زندگی

سرگی یورچنکو شهردار سوچی قصد دارد تا خط تاکسی جدیدی به نام «خط زندگی» که مربوط به دوره شوروی سابق است؛ راه‌اندازی کند. شهردار در این باره گفت: اجرای این طرح به اجازه پلیس بستگی دارد تا با هماهنگی‌های لازم از تخلف و کار غیر قانونی افراد متفرقه برای کار با تاکسی‌های جدید، ممانعت کند.

تدابیر دولت‌ها برای کاهش آسیب‌ها

جزایر پوکت در تایلند که با مراقبت‌های ویژه و صحیح طبیعت بکر خود را نگه‌داشته ولی روزانه هزاران نفر بدون حتی کوچک‌ترین آسیب به محیط‌زیست از آنجا دیدن می‌کنند. پس نقش مردم در هویت بخشی به یک مکان، شهر، کشور بسیار اساسی و مهم است.

امنیت منطقه؛ مؤثر در تعیین مقصد

از جمله مواردی که برای یک گردشگر به خصوص گردشگر ورزشی مهم است چون اصولاً گردشگر ورزشی ازشرایط سنی پایین‌تری برخوردار است امنیت آن منطقه است که در کشورروسیه امنیت بالایی وجود دارد. طبق آماری که سازمان جهانی جهانگردی به دست آورده است نشان می‌دهد که موارد ناامنی در این کشور نسبت به شهرهای آمریکایی و اروپایی بسیار کم است.

یک برآورد مالی

گردشگری ورزشی وسیله‌ای فراهم می‌کند تا گردشگران از سیار نقاط دنیا به یک کشور سفر کنند. اگر قرار باشد یک تورنمنت در ایران برگزار شود ودر این تورنمنت ۱۰ تیم شرکت داشته باشند و برای هر تیم حداقل ۱۰ هزار نفر تماشاچی راهی ایران شوند بیش از ۱۰۰ هزار نفر وارد ایران می‌شوند آنها اگر روزی تنها ۱۰۰ دلار هزینه کنند و مدت این تورنمنت فرضی ۳۰ روز باشد، چیزی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار درآمد نصیب کشورمان خواهد شد. این داستان سفر من به روسیه است. من حالا یک گردشگر ورزشی هستم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل