گلونی

ده فیلم برتر فوتبالی در سینما و تلویزیون جهان

فوتبال در سینما و تلویزیون

فوتبال در سینما و تلویزیون

پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی، گفته است: «فوتبال آخرین تجسمِ مقدس دوران ماست، فوتبال در لایه‌های زیرینش حتی اگر یک سرگرمی هم باشد، چیزی مانند یک آیین مقدس است.» همین بهانه‌ای شد که برویم سراغ معرفی ده فیلم برتر فوتبالی ساخته شده‌اند.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: جایی از پیر پائولو پازولینی، کارگردان و شاعر و نویسنده ایتالیایی، خواندم که: «فوتبال آخرین تجسمِ مقدس دوران ماست، فوتبال در لایه‌های زیرینش حتی اگر یک سرگرمی هم باشد، چیزی مانند یک آیین مقدس است.

در حالی که دیگر آیین‌های مقدس، در حال زوال‌اند، فوتبال تنها چیزی است که با ما باقی می‌ماند، فوتبال نمایشی است که جایگزین تئاتر شده است.»
«فروپاشیدن قوانین، هر گل، رعدی گریز ناپذیر، خلسه و چیزی تغییر ناپذیر، مانند بیانی شاعرانه است. بهترین گل زن مسابقات همیشه بهترین شاعر سال است و فوتبال پرگل‌تر، همیشه فوتبالی شاعرانه‌تر است.»
همین چند جمله بی‌نظیر موجب شد که در این جو پر هیجان جام جهانی به سراغ معرفی فیلم‌هایی بروم که برای فوتبال ساخته شده‌اند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید مروری است بر ده فیلم با موضوع فوتبال در سینما به انتخاب موسسه فیلم بریتانیا(BFI).

ده فیلم برتر فوتبالی

شماره یک: راز استادیوم آرسنال (۱۹۳۹)

کارگردان: تورولد دیکینسن

یکی از بازیکنان تیم مهمان در وسط بازی به طرز عجیبی می‌میرد و و این باعث می‌شود که یکی از عجیب‌ترین کارآگاهان پلیس تاریخ سینما، یعنی بازرس اسلید (‌با بازی لزلی بنکس)‌ تحقیقات گسترده‌ای درباره این اتفاق انجام دهد…

مدیر افسانه‌ای آرسنال جورج الیسنو و همه اعضای تیم آرسنال در این فیلم حضور دارند.

 مارتین اسکورسیزی درباره آن گفته است: « به عنوان کسی که اصلا تحمل ورزش، فوتبال، یا هرچیزی که توپ در آن وجود داشته باشد را ندارم، باید بگویم صحنه‌های بازی فوتبال در این فیلم نشاط آور است.»

راز استادیوم آرسنال

شماره دو: چشم‌انداز طلایی (۱۹۶۸)

کارگردان: کن لوچ

در این فیلم طرفداران فوتبال، آنقدر پیش می‌روند که حتی حاضرند مراسم تولد، عروسی و خاک‌سپاری نزدیکان‌شان را هم از دست بدهند.

این فیلم تلویزیونی حول محور زندگی خانوادگی می‌گردد و به این می‌پردازد که برای فرار از زندگی روزمره فوتبال قدرتمندترین پناهگاه است.

این فیلم به پدیده بت ‌سازی از ستاره‌های فوتبال نیز می‌نگرد. ستاره فوتبالی که در این فیلم به او پرداخته شده فوروارد تیم اورتون، الکس یانگ است که نام مستعاری که او در ورزشگاه گودیسون پارک شهر اورتون با آن مشهور بود، نام همین فیلم است.

چشم‌انداز طلایی

 

شماره سه: یکشنبه‌ای دیگر

کارگردان: مایکل اپتد

این شاید تنها فیلم در میان فیلم‌های ورزشی باشد که از زاویه دید یک داور، که در لیگ آماتوری یکشنبه‌‌ها داوری می‌کند، به این ورزش پرداخته است.

داستان فیلم حول محور یک بازی اتفاق می‌افتد، و روزنتال و اپتد موفق شده‌اند طنز نهفته در پوچی بازی‌های لیگ یکشنبه، تفاوت کاملا واضحی که در کیفیت بازی‌ها وجود دارد و عدم وجود هرگونه کنترل در آن‌ها را به تصویر بکشند.

دیالوگ به یاد ماندنی این فیلم همان است که بارها شنیده‌ایم:
چیزی که ما قرار است شاهدش باشیم، یک مسابقه فوتبال است. این شروع جنگ جهانی سوم نیست. و شروع نابودی انسان‌ها هم نیست. این فقط یک مسابقه فوتبال است.

یکشنبه‌ای دیگر

شماره چهار: فرار به سوی پیروزی (۱۹۸۱)

کارگردان: جان هیوستون

فرار به سوی پیروزی از آن دست فیلم‌هایی است که اگر بخواهید هم نمی‌توانید فراموش کنید.

سال ۱۹۴۰ پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی خیلی از فرانسوی‌های نظامی دستگیر و به زندان برده شدند.

عده‌ای از زندانیان فرانسوی تصمیم می‌گیرند که با نگهبانان آلمانی مسابقه فوتبال بدهند.

در این مسابقه آلمان ابتدا با چهار گل پیش می‌افتد. اما با تلاش زندانیان دوباره نتیجه برابر می‌شود.

یکی از توپ‌هایی که زندانیان وارد دروازه آلمان‌ها می‌کنند، گلی است که دومارک پله فوتبالیست افسانه‌ای برزیل به شکل قیچی برگردان آن را به ثمر می‌رساند.

نتیجه بازی ۴-۴ می‌شود و وقتی بازی به پایان می‌رسد تماشاگران سکو‌ها را به هم می‌ریزند و با نگهبانان و سربازان درگیر می‌شوند و زندانیان هم همراه مردم با لباس‌هایی غیر ورزشی فرار می‌کنند.

فرار به سوی پیروزی

شماره پنج: دختر گریگوری (۱۹۸۰)

کارگردان: بیل فورسیت

این فیلم لطیف فوتبالی درباره پسر دبیرستانی به نامگرگوری است که در تیم مدرسه دروازه‌بان است. ستاره جدیدی به تیم فوتبال مدرسه می‌پیوندد، دختری به نام دوروتی.

 گرگوری عاشق دوروتی می‌شود. دوروتی بااعتماد به نفس، مطمئن ومتمرکز است؛ تمام چیزهایی که گرگوری نیست.

دختر گریگوری

شماره شش: آن روزهای افتخار(۱۹۸۳)

کارگردان: فلیپ سویل

این فیلم براساس خاطرات اولین زن روزنامه‌نگار ورزشی جولی ولش ساخته شده است.
فیلمی جذاب که با نگاهی نوستالوژیک، به خاطرات نوجوانی او می‌پردازد.

این فیلم تلویزیونی که برای تلویزیون انگلستان ساخته شده است، با نگاهی تلخ، بالا و پایین‌های علاقه‌مندی‌های دوران نوجوانی را به تصویر می‌کشد، و تجربه زن بودن را در دنیای مردسالار فوتبال به نمایش می‌گذارد.

آن روزهای افتخار

شماره هفت: معجزه برن (۲۰۰۳)

کارگردان: سونکه وورتمان

سال ۱۹۵۴ و بعد از سپری شدن دوران بسیار سخت و آزار دهنده جنگ جهانی دوم و همچنین سال‌های دشوار پس از آن، مردم آلمان به تدریج شاهد آثار شکوفایی و رشد فوق العاده اقتصادی بودند، ولی همچنان هویت ملی آنها خدشه دار شده بود.

از طرفی عدم اطمینان کشورهای متفق و پیروز در جنگ جهانی و همچنین همسایگان، نسبت به آلمان با وجود تقسیم این کشور به دو قسمت همچنان زیاد بود.

در چنین شرایطی، قهرمانی در جام جهانی بسیار به موقع بود و پیام مهمی چه در داخل و چه در خارج آلمان به همراه داشت.

در حقیقت بسیاری از مورخین معجزه برن را با توجه به احساس هویت ملی که به مردم بخشید زمان واقعی تولد آلمان فدرال می‌دانند.

معجزه برن

شماره هشت: گینگا: روح فوتبال برزیلی (۲۰۰۵)

کارگردان: توکا آلور، هانک اوین و مارسلو ماکادو

در این مستند که به سفارش برند نایک، و برای معرفی کمپین تبلیغاتی خود در برزیل ساخته شده است، درباره کلمه گینگا چنین توضیح داده می‌شود:

 برزیلی‌ها با گینگا زاده می‌شوند، و گینگا برایشان رؤیا می‌سازد. کلمه گینگا را می‌توان این‌گونه ترجمه کرد:‌ ویژگی‌ای مرموز، غیرقابل توضیح و جادویی در ریتم و حرکت، که فوتبال برزیلی را از بقیه متمایز می‌کند. چیزی که سابقه درخشان تیم ملی برزیل در جام‌های جهانی گواهی بر آن است.

گینگا: روح فوتبال برزیلی

شماره نه: آفساید(۲۰۰۶)

کارگردان: جعفر گناهی

این فیلم درباره دختری است که به یاد قربانیان بازی ایران و ژاپن تصمیم می‌گیرد با پوشیدن لباس پسرانه وارد ورزشگاه آزادی شود، تا در بازی حساس ایران و بحرین جای آن‌ها خالی نباشد. اما به دلیل ممنوعیت ورود زن‌ها به استادیوم دستگیر می‌شود.

آفساید

شماره ده: گل بعدی برنده است (۲۰۱۴)

کارگردان: استیو جمیسن و مایک برت

این فیلم یک مستند جالب درباره شکست سنگین ۳۱ بر صفر کشور ساموئا در برابر استرالیا است.

فیلم درباره تلاش، امید، روحیه و خوش‌بینی یکی از بازیکنان این تیم و مربی هلندی آن است که در نهایت با حسی خوب از این همه تلاش و امید به پایان می‌رسد.

گل بعدی برنده استفیلم ببینید و لذت ببرید.

این ده فیلم برتر فوتبالی را ببینید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل