گلونی

فرصت مناسب برای قلعه فلک‌ الافلاک

قلعه فلک‌ الافلاک

قلعه فلک‌ الافلاک

فرصت مناسب برای قلعه فلک‌ الافلاک

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدیدی که از قلعه فلک‌ الافلاک داشته به این موضوع اشاره کرده که اگر آزادسازی این بنای تاریخی امسال انجام شود در فهرست ثبت جهانی سال آینده قرار خواهد گرفت.

این فرصت خوبی است برای لرستان تا بتواند همه‌ی قصور و کوتاهی که در حق این دژ تاریخی رفته را جبران کند. البته اگر مسئولین استانی هم همکاری لازم را بکنند.

قلعه فلک‌الافلاک ویژگی‌های تاریخی منحصر به فردی دارد. هم به لحاظ قدمت و هم معماری. پس پیداست آن‌قدری ارزش تاریخی داشته که این پیشنهاد از سمت ریاست میراث فرهنگی عنوان شده است.

فرصت مناسب برای قلعه فلک‌ الافلاک

حالا بیش از هر چیز دیگری دلسوزی مسئولین استانی است که می‌تواند باعث ایجاد شانسی برای جهانی شدن قلعه فلک‌الافلاک شود.

در لرستان آن‌طور که باید ارزش آثار تاریخی شناخته شده نیست. تا همین چند سال پیش بود که قلعه در حصار مغازه‌های اغذیه فروشی و ساختما‌های کلنگی مانده بود. بالاخره بعد از مدتی اطراف آن خالی شد و فضایی به آن اختصاص داده شد.

آزادسازی حریم فلک‌ الافلاک

ناگفته نماند که با پیگیری‌های مسئولین استان بودجه لازم برای مرمت نیز فراهم شده و حالا مدیریت آن و اختصاصش برای تسریع در امور مرمت مهم است.

پس انتظار می‌رود اداره میراث فرهنگی استان این فرصت را مغتنم شمرده و نهایت استفاده را از آن بکند.

چرا که با محرومیت‌های استان لرستان و رونق نه چندان زیاد صنعت گردشگری در این استان احتمال پیشنهادهای این چنینی محدود است و به قول معروف باید تا تنور داغ است نان را چسباند.

البته بدیهی است ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک کار دشواری است و شاید به همین سال اول قد ندهد اما وارد شدن دژ شاپورخواست به لیست ثبت جهانی می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای کارهای بزرگ.

آیا مجموعه استان قدر این موقعیت را می‌داند؟

 

پایان پیامفرصت مناسب برای قلعه فلک‌ الافلاک

خروج از نسخه موبایل