فرهنگ لری را با لکی و مینجایی و بختیاری تبلیغ کنیم

فرهنگ لرستان گستردگی فراوانی در ایران دارد و لرزبانان درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی زبان مردم لرستان یعنی لکی، مینجایی و بختیاری هم مانند دیگر زبان‌های اقوام ایرانی در خطر نابودی قرار دارد.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: زبان مهم‌ترین ویژگی فرهنگ‌ها و اقوام است و نخستین ویژگی است که تفاوت فرهنگی را نشان می‌دهد. حتی می‌شود گفت با نابودی یک زبان، فرهنگ یک قوم هم نابود خواهد شد.

بهانه این نوشته، شروع تبلیغ یک حرکتی فرهنگی در لرستان است که بسیاری از فعالان اجتماعی که در این سال‌ها زحمات زیادی برای فرهنگ لری کشیده‌اند، در آن سهیم هستند.

ولی متاسفانه همه ویدیوها و  بنرها و سایر تبیلغات این مراسم به زبان فارسی است. گروهی که این مراسم را معرفی می‌کنند اصرار عجیبی به فارسی حرف زدن دارند و برخی زحمت زیادی می‌کشند تا کلمات را جفت‌وجور کنند. مشخص نیست این همه اصرار به فارسی حرف زدن و فارسی تبلیغ کردن یک مراسم و جشن که به فرهنگ لری می‌‌پردازد از کجا آمده است.

سایر پویش‌ها، جشن‌ها و مراسمی که در خرم‌آباد برگزار می‌شوند هم به همین صورت هستند. واقعا چه دلیلی دارد مراسمی که در خرم‌آباد یعنی پرجمعیت‌ترین شهر لرنشین و مرکز فرهنگی قوم لر برگزار می‌شود، باید به زبان فارسی باشد؟

لکی، مینجایی و بختیاری را پاس بداریم

مجریان، سخنرانان و برگزارکنندگان همگی فارسی حرف می‌زنند. چند وقت پیش به یک کنسرت موسیقی لری رفتم  و در کمال تعجب خواننده به فارسیِ دست‌وپاشکسته آهنگ‌ها و اعضای گروهش را معرفی می‌کرد.

در کمال احترام به برگزارکنندگان چنین مراسم و همایش‌هایی باید قبول کنیم که همه تلاش‌ها و زحماتشان برای فرهنگ لرستان بدون توجه به زبان‌های لکی و مینجایی به جایی نمی‌رسد.

مگر می‌شود جشنواره‌ای چند روزه در مورد فرهنگ لری برگزار کرد ولی همه فعالیت‌های تبلیغی آن به فارسی باشد و یا پویش پوشیدن گلونی راه‌اندازی کنیم ولی ویدئوهای خود را به زبان فارسی آن هم به لهجه تهرانی غلیظ! منتشر کنیم؟

فرهنگ لرستان گستردگی فراوانی در ایران دارد و لرزبانان درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی زبان‌های این مردم هم مانند دیگر زبان‌های اقوام ایرانی در خطر نابودی قرار دارد.

از یک سو تلاش‌هایی برای یکدست‌ کردن شهروندان ایرانی در حال انجام است و پروژه فارسی‌سازی با سرعت به پیش می‌رود و از سوی دیگر سهل‌انگاری و خودباختگی ما لرزبانان عوامل موثری هستند که زبان‌های لرستان را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.

فارسی البته زبان مردم ایران است و مورد احترام است. قصدم این نیست که لکی و مینجایی و فارسی  را مقابل هم قرار بدهم. ما لکی و مینجایی و بختیاری را هم باید مانند فارسی پاس بداریم چون این زبان‌ها مقوم فارسی هستند و از ستون‌های بزرگ آنند.

پایان پیام

کد خبر : 96657 ساعت خبر : 10:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96657
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات