پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: استاد فیزیک مولکولی در یکی از دانشگاههای درجه اول ایران: دانشجویان عزیز توجه کنید، ارتعاش یا « لرزش »، فرآیند دورهای یا حرکت خطی یک ذره حول وضعیت تعادل است. ارتعاشات مولکولی در ناحیه زیر قرمز به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
انواع لرزش
۱- لرزش کششی
۲- لرزش خمشی
لرزشهای کششی هم به ۴ دسته تقسیم میشوند:
۱- لرزش گهوارهای
۲- لرزش قیچیوار
۳- لرزش جنبانهای
۴- لرزش رقاصکی
دانشجو: ببخشید استاد میشود دیگر، بیشتر از این فساد و فحشا را علنی نکنید؟
استاد: یعنی چی؟ من درس میدهم!
دانشجو: از اول کلاس همهاش دارید از لرزش و کشش و خمش و پیچش و جنبش و رقص صحبت میکنید. اینها همه در محدوده فساد قرار میگیرند. نمیشد روی همان گهواره و قیچی مانور بدهید؟
استاد: یعنی فقط ارتعاشات گهوارهای و قیچیوار را بگویم؟ یا کلاً به اتمها دستور بدهم «ارتعاش» نکنند، چون خوشایند شما نیست!
دانشجو: آهان. این خوب است! بگویید ارتعاش نه «لرزش»! ما فکرمان به انحراف کشیده میشود.
استاد: چه ربطی به انحراف دارد؟ لرزش معادل فارسی ارتعاش است. دقیقاً مثل لرزیدن سیم آلات موسیقی در اثر نواخته شدن.
دانشجو: استاد لطفاً دیگر پای موسیقی را به کلاس باز نکنید. آن هم از نوع آلات زهی. حالا آلات کوبهای را مثال بزنید یک چیزی. مثلاً بفرمایید وقتی به قابلمه ضربه میزنید، دیوارههای آن ارتعاش پیدا میکنند.
استاد: من اصلاً حرف شما را متوجه نمیشوم.
دانشجو: بگذارید توضیح بدهم. ببینید من آمدهام دانشگاه رشته فیزیک درس بخوانم، چون شنیده بودم فیزیک درس قوانین جهان و زندگی است. و با دانستن آنها زندگی را درک میکنم. پیش خودم فکر کردم شاید با فیزیک بتوانم یک شغل پردرآمد برای خودم پیدا کنم. اما با این چیزهایی که ما یاد میگیریم بعید است کار خوب پیدا کنم، حالا اگر سابقه رقص توی پروندهام نرود.
اصلاً من ماندهام، اتمها و مولکولها که همهاش در حال جنبش و لرزش و رقص هستند چگونه فرصت میکنند، جهان هستی را روی پا نگه دارند؟!
استاد: بسیار خب کافیه! یک فیلم آوردهام در مورد چگونگی این ارتعاشات و تفاوت آنها با یکدیگر.
دانشجو: نه استاد! امکان ندارد بگذارم فیلم رو نمایش بدهید. فقط ارتعاشات رو تئوری تعریف کنید ما یاد میگیریم.
چند روز پیش هم استاد شیمی میخواستند فیلمی را در مورد تشکیل پیوندهای شیمیایی نشان بدهند. ما اجازه ندادیم!
استاد: حالا اگر ببیند، اتفاقی میافتد؟
دانشجو: ممکن است، به انحراف کشیده شویم. با توجه به درسی که دادید، من الان متوجه میشوم که چرا در بچگی اینقدر گهواره را دوست داشتم. به خاطر ارتعاشات گهوارهای اتمهام بودهاست. راه به راه هم با قیچی کاغذها را ریز ریز میکردم. حتماً اتمهای بدنم حرکت قیچیوارشون زیاد بودهاست. حالا با نمایش فیلم ممکن است، اتمهای بدنم سایر حرکات برایشان یادآوری شود، بعد خر بیاور و باقالی بارکن!
استاد: در کلاسهای دیگر دانشجوها دیدند و هیچ اتفاقی هم پیش نیامد.
دانشجو: بله متوجه هستم. اتمها که جنسیت ندارند و حرکتها و پیوندهاشون که جنسی نیست. اما بهتر است نشان داده نشود!
پایان پیام