ماجرای وزیر با خطشه و خدشه
پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: در ۲۲ تیر ماه، وزیر اسبق آموزش و پرورش در توییتی نظر خود را راجع به سلطان سکه اینگونه نوشتند: «زشتتر از دو تن سکه، اختلاس اعتماد مردم است. کسی که اعتماد مردم را «خطشه»دار کند و امنیت کشور را متزلزل کند، مذموم است باید در برابر آن ایستاد.»
بلافاصله وزارت آموزش و پرورش فعلی واکنش نشان داد. و خبر اینگونه منتشر شد: غلط املایی فاحش وزیر سابق آموزش و پرورش.
خدشه
به نظر نگارنده این متن، یکی از سختترین مسؤلیتها در میان وزارتخانهها، وزیر شدن در وزارتخانهی آموزش و پرورش است. زیرا تمام مسؤلین شاغل در این وزارتخانه قبلاً معلم بودهاند و آنقدر معلم نمونه و سختکوشی هم بودهاند که اکنون به مقام وزیری یا مسؤلی در وزارتخانه مذکور رسیدهاند.
به این ترتیب مو را از ماست میکشند بیرون. فقط کافی است یکی از مسؤلین، مثلاً تلفظ کلمهای را اشتباه ادا کند. بلافاصله بررسی میکنند که ایشان در دوران مدرسه یا دانشگاه چه نمرهای در درس ادبیات گرفتهاند. اگر قابل قبول نباشد سریعاً تیتر میزنند در روزنامهها. فقط اشکالش این است، که تمامی این گزارشات عطف به ماسبق میشود و شامل مسؤلین حال حاضر خودشان نمیشود.
در وزارتخانههای دیگر، مسؤلین حال حاضر، غلط اسبقها را بیرون نمیآورند. یعنی اصلاً متوجه نمیشوند که اسبقها چیزی را غلط گفتهاند. یا غلط مدیریت کردهاند. اما آموزش و پرورش مهم است و باید مسؤلینش حواس جمع باشند.
ماجرای وزیر با خطشه و خدشه
مثال دیگر، اینکه ممکن است، مسؤلین سابق در آمار و ارقام اشتباه کنند. که از سایر موارد عمومیتر است. زیرا بیشتر افراد در درس ریاضی ضعف دارند. برای همین تمام آمار و ارقام در آموزش و پرورش از زیر دست یک معلم ریاضی مقتدر میگذرد و بعد ارائه میشود.
از این جهت اگر در جایی خواندید: در مهر ۹۷، سیصد هزار نفر، کمبود نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد. بعد در جایی دیگر خواندید: در دوره متوسطه دوم به ازای هر ۱۷ دانشآموز یک معلم گچ به دست یا ماژیک به دست وجود دارد. در حالیکه که فرزنداتان در کلاس ۳۵ نفری در حال تحصیل بود. و بعد از این اخبار سردرگم شدید که بالاخره کمبود نیرو هست یا زیادی نیرو؟ بدانید که شما از همانهایی هستید که ریاضیتان خوب نیست و مفهوم میانگین را خوب متوجه نمیشوید!
طرح بزرگ ۳،۳،۶
مثال دیگر در رابطه با غلط املایی وزیر اسبق است و شاهدی بر اینکه، در حال حاضر تعداد مسؤلینی که معلم دیکته بودهاند، بیشتر است از مسؤلینی که معلم درسهای دیگر بودهاند.
زیرا وزیر اسبق غیر از غلط املایی، طرح بزرگ ۳،۳،۶ را دادند. اندکی هم در استقرار آن عجله کردند. و به علت نداشتن زیرساخت کافی، مشکلات زیادی را برای وزیر فعلی ایجاد کرد. اما فقط غلط دیکتهای ایشان فاش شد. گویا تعداد مسؤلینی که معلم ورزش بودهاند با رشتهی تخصصی فوتبال، در وزارتخانه آموزش و پرورش، چه قبلاً و چه فعلاً کم است!
و خلاصه اینکه، فهوای کلام وزیر اسبق که در مورد اختلاس بود به کلی فراموش شد.
فهوا یا فحوا؟ لطفاً وزارتخانه آموزش و پرورش یاری کند…
پایان پیام