گلونی

مهمترین وظیفه بازرسی، نظارت بر اجرای قانون و حسن جریان امور است

همایش

همایش

نظارت بر اجرای صحیح قانون و نظارت بر حسن جریان امور عوامل پیشگیری از فساد هستند.

سومین روز و اختتامیه همایش بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با شعار «محیط زیست پاک برای همه» در قزوین برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، دکتر سید حسن میری قلعه سری مدیرکل بازرسی امور کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور در این همایش اظهار داشت: نظارت بر اجرای صحیح قانون و نظارت بر حسن جریان امور که به عنوان عوامل پیشگیری از فساد هستند، مهمترین وظایف بازرسی نهادها و سازمان‌هاست و مبارزه با فساد در مرتبه بعدی قرار دارد چرا که اگر بحث پیشگیری جدی گرفته شود بسیاری از مفاسد اتفاق نمی‌افتد.

دکتر میری قلعه سری تصریح کرد: بحث پیشگیری و اصلاح فرایندها همیشه از هزینه‌های کمتری نسبت به برخورد با جرایم دارد هر چند که کار تخصصی و دشواری است.

صنعت با محیط زیست تضادی ندارد

مدیر کل بازرسی امور کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور در ادامه افزود: صنعت با محیط زیست تقابل و تضادی ندارد و همانطور که در توسعه صنعتی باید به فکر محیط زیست باشیم چنانچه کسی از مصالح محیط زیست دفاع می‌کند باید صنعت را نیز از آن خود بداند چرا که توسعه پایدار توسعه‌ای است که در آن ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: توسعه و حفاظت از محیط زیست را باید درهم‌تنیده بدانیم و لازمه‌اش این است که به دانش و تکنولوژی روز مسلط باشیم و لوازم و تکنولوژی‌های بروز حفاظت از محیط زیست را در صنعت به کارگیری کنیم.

میری قلعه سری اذعان کرد: باید قوانین و الزامات زیست محیطی را در آغاز پروژه‌های عمرانی، احداث صنایع، ساخت و سازها و غیره اعمال کرد به طوری که فعالان اقتصادی و صنعتگران قواعد محیط زیست را به عنوان الزامات خود از ابتدا مدنظر قرار دهند و اگر اینگونه شود ناگزیر نیستیم بعداً مقابله و برخورد نماییم چرا که مقابله‌ها هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به پیشگیری دارند.

وی افزود: هر کجا مسئولیتی هست اختیار هم هست و هر کجا که اختیاری باشد مسئولیت نیز وجود دارد و در مسئولیت‌ها گزارش‌دهی مهم نیست بلکه نتیجه و خروجی کار مهم است.

ایشان در پایان گفت: کتمان جرم و اعلام نکردن آن توسط بازرسین جرم است و بی‌اطلاعی نیز نشانگر صلاحیت نداشتن متصدیان این مشاغل است.

فرهنگ‌سازی

اسداله حمزه‌ای مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری قزوین نیز در این همایش ضمن اشاره به اهمیت حفاظت و حراست از محیط زیست بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید کرد و گفت: مقوله فرهنگ‌سازی امری زمان‌بر بوده و در طول زمان به ثمر می‌نشیند.

حمزه‌ای اظهار داشت: در مسائل و مشکلات محیط زیست باید به گونه‌ای عمل شودکه فرهنگ ارج نهادن به محیط زیست به درون خانواده‌ها انتقال داده شده و در تک تک اعضای خانواده نهادینه شود.

ایشان افزود: فرهنگ‌سازی می‌تواند به شیوه‌های گوناگون از جمله صدا و سیما، آموزش جوامع محلی، اجرای برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری و استفاده از توانمندی سمن‌های زیست محیطی تحقق پیدا کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل