گلونی

گرامیداشت روز بدون کیسه‌های پلاستیکی در قزوین

گرامیداشت روز بدون نایلکس در قزوین

مدیر کل حفاظت مجیط زیست استان قزوین بر ضرورت حذف کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آن با کیسه‌های زیست تجزیه پذیر و پارچه‌ای تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، حسن پسندیده با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: به مناسبت روز بدون نایلکس کارشناسان این اداره کل در تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ استان حضور یافته و برای شهروندان نسبت به مضرات استفاده از کیسه‌های پلاسیکی برای محیط زیست توضیحاتی ارائه نموده و با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای مردم را به جایگزینی این نوع کیسه‌ها به جای کیسه‌های پلاستیکی ترغیب نمودند.

ایشان افزود: همچنین در این روز بروشورهایی جهت تنویر افکار عمومی نسبت به مضرات استفاده از نایلکس در بین مردم توزیع گردید.

مسابقه بزرگ دوچرخه سواری

حسن پسندیده با اشاره به اینکه به روز جمعه ۲۲ تیر ماه نیز مسابقه بزرگ دوچرخه سواری درشهر قزوین با شعار نه به کیسه‌های پلاستیکی و با هدف ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای خودروهای شخصی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بر این باور هستیم که برای ترغیب مردم به استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی نباید به یکی دو روز در سال اکتفا کرد و ساز و کارهای قانونی و بستر سازی لازم برای حفظ محیط زیست باید دایمی باشد.

وی سپس بر مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی اشاره کرد و گفت: کیسه‌های پلاستیکی برای تجزیه کامل بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارند  و این کیسه‌ها  زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، پلاستیک موجود در آنها هرگز از بین نرفته و ذرات سمی آزاد شده از آنها وارد زنجیره غذایی می‌شود. همچنین کیسه‌های پلاستیکی اغلب به صورت اشتباهی توسط حیوانات بلعیده شده و پس از انسداد معده آنها منجر به مرگشان می‌شوند. بسیاری از پرندگان نیز به دلیل گیر افتادن داخل کیسه‌های پلاستیکی نمی‌توانند پرواز کنند.

راهکارهای کاستن از کیسه‌های پلاستیکی

دکتر پسندیده کفت: دریافت کمترین تعداد کیسه‌های نایلونی هنگام خرید، به همراه داشتن کیسه های پارچه ای در زمان خریدهای قابل پیش بینی، استفاده از سبدهای خرید به جای نایلون، استفاده‌ کمتر از ظروف یکبار مصرف، خرید محصولاتی که در بسته‌ بندی آنها، به جای پلاستیک از شیشه یا کاغذ استفاده شده از جمله راهکارهای کاستن از مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی است

گفتنی است براساس آمارهای جهانی، روزانه ۵ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در این میان به ۵۶ هزار تن در روز بوده که رقمی بالایی است و مهم‌تر این‌که براساس همین تحقیقات روزانه بیش از سه تن زباله پلاستیک در ایران تولید می‌شود که حجم قابل توجهی از آن شامل ظروف یک بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است. از طرفی آمارهای تفکیکی نشان می دهد هر ایرانی روزانه حداقل از سه کیسه نایلونی استفاده می‌کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل