اصول خاص برنامه‌ریزی خاموشی در ایران

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: با انتشار جدول برنامه‌ریزی خاموشی و قطعی برق و خاموشی مناطق، خوشحال شدیم و برنامه‌ریزی کردیم که در زمان قطع برق‌، در شرایطی باشیم که نبود برق کمتر آزاردهنده باشد. غافل از آنکه در ایران، هرگاه برنامه‌ای روی زمین ریخته شده باشد، می‌گویند برنامه‌ریزی شده‌ است. و به معنی وجود یک برنامه ثابت و مشخص نیست.

نقشه

در سال‌های بسیار دور در ایران زمین، هر فردی که می‌خواست قصد و منظور خود را در رابطه با مسئله‌ای بیان کند، یک چوب برمی‌داشت و روی زمین منظور خود را ترسیم می‌کرد. مثلاً یک ضربدر می‌گذاشت و می‌گفت: من اینجام.
سپس در فاصله‌ای دورتر، یک ضربدر دیگر می‌گذاشت و می‌گفت: اینجا هم خانه‌ی مادربزرگ.
فاصله‌ی دو منطقه را هم با انواع خطوط درهم و برهم، به یکدیگر وصل می‌کرد. بهترین مسیر می‌شد، مسیری که سالم به خانه مادربزرگ برسد. به این کار برنامه‌ریزی گفته می‌شد. اما هیچ وقت برنامه‌ریزی درست کار نمی‌کرد. زیرا ممکن بود یکدفعه باد بوزد و برنامه را باد ببرد. یا مواردی که برنامه کنار دریا ریخته می‌شد، امکان داشت برنامه، نقش بر‌آب شود.

همینه که هست

در حال حاضر با اختراع انواع جداول، مثل جدول ضرب و جدول کلمات متقاطع، برای برنامه‌ریزی از جدول برنامه‌ریزی استفاده می‌شود. مانند جدول برنامه‌ هفتگی در مدرسه و جدول برنامه قطعی برق مناطق.
با وجود جدول هم، در ناخودآگاه ما ایرانی‌ها ثبت شده‌است که برنامه‌هایمان بی برنامه باشد. به خوبی به یاد دارم زمانی که به مدرسه می‌رفتیم، از صبح خوشحال بودیم که امروز طبق جدول برنامه هفتگی، زنگ دوم ورزش داریم. اما به دلایلی که هیچ‌گاه مطلع نمی‌شدیم معلم ریاضی سرکلاس می‌آمد و تازه امتحان هم می‌گرفت. وقتی هم اعتراض می‌کردیم می‌گفتند: برنامه برنامه نکنید. همینه که هست.
برای همین زمانیکه قطعی برق مناطق، مطابق جدول ارائه شده صورت نمی‌گیرد، جای تعجب ندارد. اتفاقاً اگر مطابق برنامه، برق قطع بشود تمامی تئوری‌های وارثت و ضمیر ناخودآگاه زیر سؤال می‌رود.

علاقه به برنامه‌ریزی

البته ما ایرانی‌ها ناخودآگاه مشترک دیگری هم داریم. با وجود اینکه می‌دانیم برنامه‌ریزی فقط روی کاغذ است و به مرحله عمل نمی‌رسد، اما به شدت به برنامه‌ریزی علاقه‌مند هستیم.
تبلیغات تلویزیونی پر است از برنامه‌ریزی برای آینده یا تابستان فرزندانمان. و یا ملاک ارزش‌گذاری دوستانمان براساس برنامه‌هایشان است. مرتب از آنها می‌پرسیم: برنامه‌ات برای فردا چیه؟ برنامه‌ی امروزت چیه؟ برنامه‌ی تعطیلاتت چیه؟ و ….
به همین خاطر از مسؤلینی که برنامه دارند، خیلی خوشمان می‌آید و آنها را تشویق می‌کنیم تا همیشه برنامه داشته باشند. طفلکی‌ها مسؤلین، مجبور هستند همه‌اش سمینار و همایش بگذارند تا حداقل هفته‌ای دو عدد جدول برنامه‌ریزی ارائه دهند.
در برنامه قطعی برق هم، مسؤلین فی‌الفور به نیاز مردم پاسخ دادند و جدول برنامه‌ی قطعی برق را ارائه دادند. اما این از اصول برنامه‌ریزی در ایران است که هیچ کاری مطابق برنامه پیش نرود.
پایان پیام

کد خبر : 96523 ساعت خبر : 10:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96523
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات