برداشت اضافه آب زیر زمینی و زلزله

پایگاه خبری گلونی، میثم کریمی:سالانه بیش از شش میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی اضافه برداشت می‌شود و میزان تجمعی آب ۱۲۰ میلیارد مترمکعب است.

به گفته مسئولان وزارت نیرو، ۱۱ برنامه وزارت نیرو، برای تعادل بخشی به آب های زیرزمینی وجود دارد با این حال قوانین گذشته پاسخگوی بحران آب کشور نیست.

برخی قوانین مجلس شورای اسلامی ازجمله قانون مجوز دادن به همه چاه های غیرمجاز که سال ۸۵ تصویب شد یا دریافت حقابه از آب های زیرزمینی به بحران آب دامن زد.

با ادامه روند خشکسالی در ایران و برداشت بی رویه و هدر رفتن آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها اتفاقات ناگواری در حال وقوع است.

برداشت بی رویه و عدم توجه به مصرف بی رویه آب چاه ها علاوه بر ایجاد فروچاله‌ها باعث ایجاد زمین لرزه‌های کمتر از ۵ ریشتر هم خواهد شد و این یعنی اضافه شدن مشکلی به هزاران مشکل بی‌آبی است.

با برداشت بی رویه این آب ها لابه لای خاک فضای خالی ایجاد می‌شود و نبود آبی که باعث ایجاد مقاومت است لغزش را بر روی زمین در پی دارد.

عده‌ای هستند که به راحتی ‌ آب‌های زیر زمینی را هدر می‌دهند و بعد از مواجه شدن با تذکر می‌گویند آب چاه است و چون آب چاه است اشکالی ندارد.

شاید عدم آگاهی کافی نسبت به مهم بودن این مسآله باعث ایجاد اتفاقات ناگواری شود.

تاکنون ۱۴ استان ایران از جمله تهران، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، البرز، قزوین، مرکزی، اردبیل و گلستان با پدیده فرونشست زمین مواجه شده‌اند.

در این بین استان همدان با داشتن ۲۴ فروچاله از مناطق آسیب دیده از این پدیده زیست محیطی است. بیشترین عمق فروچاله در استان همدان مربوط به روستای نوآباد در شهرستان کبودراهنگ با ۶۰ متر است و علت همه این فروچاله‌ها برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بوده است و این یعنی فاجعه.

شاید اگر زمین به یکباره فرو بریزد و فاجعه‌ای وحشتناک برای ما رخ دهد دیگز نخواهیم گفت که اشکالی ندارد آب چاه است…

پایان پیام

کد خبر : 95717 ساعت خبر : 11:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95717
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات