حکایت ملتی که تاریخ نمی‌خواند

حکایت ملتی که تاریخ نمی‌خواند

ما کتاب نمی‌خوانیم. تاریخ اصلا نمی‌خوانیم. ما در حال تکرار تاریخیم و نمی‌دانیم.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: ما، ﻗﻄﻌﻪﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﺍ هزار ﺑﺎﺭ ﺷﻨﯿﺪﻩ‌ایم حتی اگر فراموش کرده باشیم، ﺍﻣﺎ ﺗﻤﺎﯾﻠﯽ ﺑﻪ شنیدن ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮماﻥ نداریم.

ما کم و بیش می‌دانیم که خوارزمشاهیان پس از سلجوقیان آمده‌اند و شاه محمود غزنوی عاشق ایاز بوده است و…

حکایت ملتی که تاریخ نمی‌خواند

اما اگر از یک ایرانی بپرسید که ﻧﻬﻀﺖ ﻣﻠﯽ ﻧﻔﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﻭﻝ بود ﯾﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺩﻭﻡ؟ یا ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﺻﻐﯿﺮ مرﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﻭﺭﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ‏«ﺻﻐﯿﺮ ‏» میﻧﺎمند؟ طرف مقابل‌تان چنان مبهوت نگاه‌تان می‌کند که انگار از مریخ آمده است.

ﺁﯾﺎ ﺩﺭ ۱۲۰ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ میﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﯿﺮﺯﺍ یوﺳﻒﺧﺎﻥ ﻣﺴﺘﺸﺎﺭ ﺍﻟﺪﻭﻟﻪ ﺍﺷﮏ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟ نه!

یا ﮐﺴﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﻧﺎﺻﺮ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﻣﺨﺎﻟﻒ تدریس ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯼ ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻞ ﺩﺭ ﺩﺍﺭﺍﻟﻔﻨﻮﻥ ﺑﻮﺩ؟

باور بفرمایید که ﺍﯾﻦ داﻧﺴﺘﻨﯽﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﻍ حیاتی است. در حال تکرار تاریخیم و نمی‌دانیم. چرا؟ چون تاریخ نمی‌خوانیم.

آمار موضوعی بر اساس پرفروش‌ترین کتا‌ب‌های کودک و نوجوان
آمار موضوعی بر اساس پرفروش‌ترین کتا‌ب‌های کودک و نوجوان

در طرح عیدانه ۱۳۹۷ کتاب‌های تاریخی مهجورتر از بسیاری از کتاب‌ها بودند. تاریخ ایران در بخش عمومی با فروش فقط ۵۰۸’۱۹ جلد یعنی چیزی کمتر از سه درصد کل فروش کتاب‌های عمومی در رتبه هفتم فروش قرار گرفت.

همین آمار برای کتاب تاریخ ایران در بخش کودک با فروش فقط و فقط ۳۲۲ جلد، حائز رتبه ۱۶ بوده است.

چرا؟ چون در حال زندگی می‌کنیم؟ چون برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم و نگران آن هستیم؟

چون تاریخ، مطالعه گذشته است؟ با وجود مشقت‌ها و مشکلات در‌‌ رفع خواسته‌های کنونی و پیش‌بینی خواسته‌هایی که در راه است، چرا باید نگران چیزی باشیم که در گذشته اتفاق افتاده است؟

حکایت ملتی که تاریخ نمی‌خواند

نه! باید بگویم که در اشتباهیم؛ به شدت. دلایلم را در زیر بخوانید؛ لطفا!

آمار موضوعی بر اساس پرفروش‌ترین کتا‌ب‌های عمومی
آمار موضوعی بر اساس پرفروش‌ترین کتا‌ب‌های عمومی

چرا باید تاریخ بخوانیم؟

۱. تاریخ به ما هویت می‌بخشد.

این را همه می‌دانیم بس که پُز تاریخ و تمدن‌مان را به دنیا داده‌ایم؛ پُز تاریخی را داده‌ایم که نمی‌دانیم!!

واضح است که ملت‌ها از تاریخ هویتی استفاده و گاهی هم سو‌ء‌‌استفاده می‌کنند. تاریخ‌هایی که روایت کننده داستان‌های ملی هستند و بر ویژگی‌های شاخص رویدادی پیشین ملی تاکید دارند، درصدد انتقال ارزش‌های ملی و تعهد به وفاداری ملی قرار دارند.

۲. تاریخ کمک می‌کند تا مردم و جامعه‌ها را بهتر بشناسیم.

گذشته علت حال است که در نهایت به آینده ختم می‌شود. گاهی سعی می‌کنیم تا علت یک اتفاق را بدانیم.

حال می‌خواهد در مورد تغییر کرسی یک حزب سیاسی در کنگره آمریکا باشد یا یک تغییر مهم در میزان خودکشی نوجوانان و یا درباره جنگ در کشورهای بالکان خاورمیانه باشد باید به دنبال عواملی که قبل از آن رخ داده‌اند باشیم.

گاهی یک تاریخ نسبتاً اخیر، برای تشریح یک تحول گسترده کفایت می‌کند، اما اغلب باید برای تشخیص علت‌های تغییر و تحول، نگاهی به گذشته داشته باشیم.

۳. تاریخ به قوه ادراک اخلاقی کمک می‌کند.

این همان «آموزش تاریخ با کمک نمونه‌های تاریخی» است. در واقع تاریخ فضایی را برای بررسی دقیق مسائل اخلاقی فراهم می‌آورد.

مطالعه و بررسی سرگذشت افراد و صنعت‌های در گذشته به تاریخ‌آموزان این امکان را می‌دهد تا درک اخلاقی خود را بسنجند؛ تا آن را برای مقابله با برخی از رنج‌های واقعی که افراد در موقعیت‌های دشوار با آنها روبه‌رو هستند، به کار گیرند.

تاریخ بخوانیم و لذت ببریم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 95984 ساعت خبر : 6:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95984
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات