طنز لری در تهران معنی ندارد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: مردادماه قرار است جنگی با عنوان شب‌های لرستان در تهران برگزار شود و چنان‌که از پوستر آن برمی‌آید باز هم تیم قدیمی نمایش‌های طنز لری با همان تم‌های نمایشی تاریخ مصرف گذشته اجرای برنامه خواهند کرد.

سال‌هاست که این گروه اینگونه نمایش‌ها را اجرا می‌کنند. نمایش‌هایی که در آن هنوز از شوخی‌های دهه‌ شصتی استفاده می‌شود و درصد بالایی از بار کمدی آن برپایه شوخی و گاه تمسخر زبان و آیین لرهاست.

این برنامه‌ها که اکنون محافظه‌کاری‌اش زیاد شده و نیش‌های آن به مسئولان و مشکلات اصلی مردم کمتر شده است، دیگر جذابیت گذشته را ندارد و به لودگی رسیده است.

شاید بشود به این گروه و دیگر گروه‌های مشغول در این زمینه تخفیف بدهیم و اجراهای آنها را در داخل استان زیر سبیلی رد کنیم، ولی اجرای چنین نمایش‌هایی در استان‌های دیگر اصلا قابل قبول نیست.

این اداها، لهجه‌های اغراق‌شده و گفت‌وگوهایی که فقط مردم لرستان از آن سر درمی‌آورند، چه جذابیتی برای بیننده دیگر استان‌ها دارد.

کلاه ممجو و آن لباس که مشخص نیست نماینده چه گروه از مردم است و یا بازیگر زن‌پوش با گلونی بسته شده دور سرش، که مدام به تمسخر زبان و رفتار لرها مشغول است، چرا باید در تهران روی صحنه برود؟

جای این‌گونه نمایش‌ها در جشن‌ها و گردهم‌آیی‌های داخل استان است که شاید بتوانند فضای شادی در میان دیگر برنامه‌های اصلی این مراسم‌ ایجاد کنند.

از فرصت‌های اندکی که در پایتخت و شهرهای بزرگ برای اجرای نمایش نصیب لرستان می‌شود بهتر است گروه‌های نمایشی جوان و با استعدادی که شاید سال‌ها به دنبال چنین موقعیت‌هایی منتظر می‌مانند، استفاده کنند نه برنامه‌های بی سروته که فقط بر پایه بداهه و لودگی می‌چرخد.

چندین گروه تئاتری لرستان می‌توانند جایگزین این گروه‌ شوند و به بهترین وجه ممکن فرهنگ و هنر مردمان لرستان را به نمایش بگذارند.

پایان پیام

کد خبر : 95678 ساعت خبر : 3:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95678
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات