مشکلات قلعه فلک‌ الافلاک برای ثبت جهانی

مشکلات قلعه فلک‌ الافلاک برای ثبت جهانی

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: با انتشار خبر احتمال قرارگیری قلعه فلک‌ الافلاک در ثبت جهانی سال آینده که از طرف رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان شد، صفحات و رسانه‌های مجازی پر شده از جوسازی‌ها و حاشیه‌های جانبی آن.

درصورتی که با این موضوع هم باید به شکل منطقی برخورد کنیم. حقیقت این است که با جوسازی رسانه‌های مجازی قلعه ثبت جهانی نخواهد شد. و قرار گرفتن در آن فهرست به منزله ثبت جهانی شدن نیست.

البته که باید همه نسبت به این خبر خوش‌بین باشیم اما با فرض این‌که آزادسازی قلعه انجام شود و این بنا در فهرست ثبت جهانی قرار گیرد، احتمال رد شدن آن از طرف یونسکو وجود دارد.

پس نباید از همین ابتدا طوری رفتار کنیم و اخبار را پخش کنیم که انگار همین فردا قرار است قلعه فلک‌ الافلاک را ثبت جهانی کنند.

مشکلات قلعه فلک‌ الافلاک برای ثبت جهانی

اگرچه قلعه ویژگی‌های خوبی برای جهانی شدن داراست و دارای ارزش باستانی و فرهنگی زیادی است اما باید بپدیریم ثبت جهانی شدن هم به این سادگی‌ها نیست. از طرف دیگر قلعه فلک‌ الافلاک مشکلات عدیده‌ای دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

با وجود این همه اعتراض و جوی که برای مرمت آن راه افتاد هنوز آن‌طور که باید و شاید اقدامی صورت نگرفته است.

نگهداری از این بنای تاریخی آسان نیست. از طرف دیگر اثری که ثبت تاریخی می‌شود اهمیت آن چند برابر خواهد شد.

به نظر شما از قلعه در شهر خرم‌آباد آن‌طور که درخور یک اثر جهانی باشد نگهداری می‌شود؟

صنعت گردشگری در لرستان ضعیف است  و همه این‌ها دلایلی هستند که به خاطر وجود آن‌ها باید احتمال رد شدن قلعه فلک‌ الافلاک را برای ثبت جهانی دست‌کم در سال نخست در نظر بگیریم.

پایان پیام

کد خبر : 97013 ساعت خبر : 8:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97013
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

یونسکو بخش اعظم پول آزادسازی حریم و مرمت قلعه فلک الافلاک را از سالها قبل داد و اعلام کرد تا ارگانهای نظامی اطراف قلعه را تخلیه نکنند این بنای خشتی ثبت جهانی نخواهد شد. امیدوارم مسؤلان و نمایندگان خرم آباد برای آزادسازی حریم و ثبت جهانی آن تلاش کنند