تفاوت ما و آلمان در روزنامه خواندن است

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: رسانه‌های آلمانی خبر داده‌اند که تعداد خوانندگان روزنامه در آلمان، سال گذشته با کاهش یک میلیون و سیصد هزار نفری مواجه شده است. یعنی فقط سی و نه میلیون آلمانی روزنامه می‌خوانند. البته این آمار فقط مربوط به کسانی که هر روز روزنامه می‌خوانند و حساب افرادی که یک روز در میان، دو روز در میان و… می‌خوانند را جدا کرده است! اگر هنوز هم فکر می‌کنید این رقم پایین است باید بگویم این آمار فقط ربوط به نسخه چاپی است و نسخه های آنلاین را شامل نمی‌شود.

ایران و آلمان

همانطور که احتمالا می‌دانید جمعیت آلمان ۸۱ میلیون نفر است. یعنی برابر ایران. سوال اینجاست که این تفاوت نشانه چیست؟ مشکلاتی که امروز گرفتار آن شده‌ایم، به خاطر روزنامه‌نخواندن است یا مسبب روزنامه‌نخواندن ما، مشکلات زندگیمان است؟

چه دلیلی باعث شده است که در آلمان، یک روزنامه بیش از نه میلیون مخاطب داشته باشد، یعنی از هر نه نفر، یک نفر آن روزنامه را بخواند، اما در ایران تیراژ روزنامه‌ها آنقدر پایین بیاید که هر روز زمزمه تعطیلی یکی به گوش برسد.

وقتی به سبد خانواده‌ها و آمار فعالیت ایرانیان در فضای مجازی نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود مشکل نه کمبود وقت است و نه مشکل مالی. بلکه ما مسیرمان را اشتباه می‌رویم. وقتی رسانه‌های معتبر ضعیف باشند، قدرت اثرگذاری و اطلاع رسانی درست ندارند. نتیجه‌اش می‌شود تمام این اتفاقاتی که در تمامی حوزه‌ها گرفتارش شده‌ایم. از جمله آخرین نمونه آن که قدرت شایعات بر واقعیات می‌چربد.

یادمان باشد تا زمانی که روزنامه و مجله و کتاب نخوانیم، فردایمان بهتر از امروز نخواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 98990 ساعت خبر : 11:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98990
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات