توضیحات شهرداری خرم آباد در مورد تغییر نام میدان شاپورخواست خرم آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از تفییر نام میدان شاپورخواست خرم آباد و برداشته شدن مجسمه این میدان، شهرداری خرم‌اباد توضیحاتی را منتشر کرد:

سرانجام پس از  پیگیری‌های فرماندهی انتظامی استان و با تصویب شورای شهر میدان شاپورخواست (ژاندارمری سابق ) به میدان پلیس تغییر نام یافت.

شهردار خرم‌آباد با اشاره به موضوع فوق گفت: این میدان پیش از این نیز موسوم به اسمی نظامی (ژاندارمری) بود و بازگشت به هویت سابق آن از مطالبات برخی نهادها نسبت به شورای شهر و شهرداری بود.

وی افزود: البته وجود نماد باستانی ریتون بزکوهی در آن منطقه با نهادهای انتظامی، قضایی و درمانی اطراف آن قدری ناهمگون بوده و این موضوع ناهمگونی بارها از طرف افراد صاحب‌نظر به عنوان یک انتقاد نسبت به شهرداری مطرح می‌شد.

تغییر نام میدان شاپورخواست خرم آباد

دکتر رشیدی در ادامه با اشاره به ارزش نمادین مجسمه ریتون بزکوهی و ارتباط آن با تاریخ و تمدن کهن لرستان گفت: تصمیم گرفتیم با توجه به تاریخی و باستانی بودن این نماد باستانی آن را به میدان باستان در جنوب  شهر و در کنار بوستان تاریخ‌محور شاپوری در جنوب شهر انتقال دهیم.

وی تاکید کرد: وجود نماد (تکوک) ریتون بز کوهی در میدان باستان و جنب پل شکسته و در کنار ماکت پل‌های تاریخی لرستان علاوه بر همگونی بیشتر می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر باستانی و تاریخی لرستان را در این منطقه گردهم آورد و قطعا این موضوع می‌تواند جذابیت‌های بیشتری را فراروی گردشگران قرار داده و به شناخت بهتر تاریخ و تمدن لرستان کمک کند.

گفتنی است در بوستان در حال ساخت شاپوری علاوه بر پل باستانی شاپوری، ماکت یا نمونه مشابه چندین پل تاریخی لرستان از جمله کشکان، پل گپ، قلعه حاتم، گاومیشان (اگرچه با کوتاهی‌های صورت گرفته به نام ایلام ثبت شده است) و …  ساخته شده است که وجود نماد ریتون بز کوهی در کنار این مجموعه در نوع خود جالب توجه است.

ریتون بز کوهی از اثار مکشوفه در غار کلماکره بود که به گفته دکتر عطا حسن‌پور این آثار بر خلاف باور عامه که آن را منتسب به هخامنشیان می‌دانند، ساخته یک حکومت محلی در لرستان با نام ساماتوره هستند.

به عقیده صاحب نظران بوستان شاپوری با توجه به زیبایی و هویت تاریخی آن و وجود دو دریاچه مصنوعی و طبیعی می‌تواند به یکی از جذابیت‌های مهم گردشگری لرستان تبدیل شود.

پایان پیام

کد خبر : 98321 ساعت خبر : 0:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98321
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات