گلونی

خسارت حمله پلنگ به ۶ دامدار بخش الموت غربی جبران شد

سیاوش رضازاده: خسارت حمله پلنگ به ۶ دامدار بخش الموت غربی جبران شد

سیاوش رضازاده: خسارت حمله پلنگ به ۶ دامدار بخش الموت غربی جبران شد

خسارت حمله پلنگ به ۶ دامدار بخش الموت غربی جبران شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین سیاوش رضا زاده رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش با تایید خبر فوق اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سومین مرحله پرداخت خسارات ناشی از حمله پلنگ در استان انجام شد.

وی در ادامه گفت: در این مرحله ۶ مورد از خسارت (حمله پلنگ) وارده به دامداران استان در سال ۹۶ که همگی متعلق به بخش الموت غربی بودند، جبران شد.

رضازاده همچنین بیان کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه ما، خسارات ناشی از حمله پلنگ از سال ۱۳۹۵ تحت پوشش بیمه قرار گرفته و پرداخت می‌شود. در استان قزوین از ابتدای این طرح تاکنون خسارات ۲۲ دامدار آسیب‌دیده پرداخت شده است.

زیستگاه مهم پلنگ ایرانی

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اضافه کرد: استان قزوین یکی از زیستگاه‌های مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می‌شود و از جمعیت قابل توجهی از این گونه ارزشمند برخوردار است. تخریب زیستگاه‌ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم کرده است. از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌های پلنگ و عدم مراقبت‌های اولیه و اصولی از دام‌ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.

سیاوش رضا زاده افزود: حفاظت از زیستگاه‌ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند. رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاه‌های حساس همچنین حفاظت صحیح از دام‌ها، از مواردی هستند که روستائیان می‌توانند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا نمایند.

پلنگ (Panthera pardus) که مهم‌ترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه‌سانان در ایران است و پلنگ ایرانی در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل