گلونی

مخاطبان این بار برای رضایی دل‌شان می‌سوزد یا ابوطالب؟

خنداننده شو

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: شب دوم دور حذفی مسابقه‌ی خنداننده‌شو برگزار شد و در این شب، محمدجواد رضایی و ابوطالب حسینی با یکدیگر به رقابت پرداختند تا یکی از این دو با آرای مردمی به دور بعد صعود کند.

محمدجواد رضایی در مرحله سوم

نفر اول، محمدجواد رضایی از گروه رامبد جوان به روی صحنه آمد و استندآپ خود را اجرا کرد. او باز هم با خودش شوخی کرد. این‌بار با استایل سینه کفتری خود. گویا چیزی که برای او و مربی‌اش مهم بود، فراموش نکردن متن و اجرایی بدون استرس بود. اگر هدف آن‌ها همین باشد، باید بگوییم تا حدودی به خواسته‌ی خود رسیدند. چون این‌بار رضایی استرس کمتری داشت و به قول مربی‌ها یک واو هم جا نگذاشت.

اما محمدجواد رضایی برای استندآپ کمدین شدن راه بسیار طولانی در پیش‌رو دارد. سازندگان برنامه خندوانه معتقدند استندآپ یعنی بایستی و بخندانی. دقیقاً همان تعریفی که آمریکایی‌ها از استندآپ دارند. این هیچ ایرادی ندارد؛ اما مشکل وقتی پیش می‌آید که همین سازندگان برنامه‌ی خندوانه بارها ادعا کرده‌اند که قصد ایرانیزه کردن استندآپ را دارند.

اگر قرار باشد تعاریف آن‌ور آبی را موبه‌مو تکرار کنیم که استندآپ ایرانی شکل نمی‌گیرد و اگر قصد اجرای استندآپ اصولی و اصلی را داریم، چه اصراری بر ایرانیزه کردن آن است؟

محمدجواد رضایی به گواه بسیاری از مخاطبان در دور قبل تنها به خاطر دلسوزی و ترحم مردم نفر اول شد. چرا که یک کمدین چه کاری به غیر از فراموش کردن متن باید انجام بدهد تا بگوییم استندآپ ضعیفی داشته است؟

پس می‌توان گفت: آیا استندآپ‌های او استاندارد و اصولی هستند؟ نِه. آیا ایرانی و بومی هستند؟ نِه. آیا او مستحق اما شدن در دور قبل بود؟ خب قاعدتاً نِه.

ابوطالب حسینی در مرحله سوم

نفر دوم، ابوطالب حسینی از گروه پانته‌آ بهرام بود. ابوطالب یک شروع بسیار بد داشت. جایی که کمدین باید در دو سه خط ابتدایی یک شوخی درجه یک استفاده کند، حسینی ناکام بود و خنده‌ای نگرفت. او حتا پایان چندان خوبی هم نداشت. از مهم‌ترین اصول استندآپ این است که کمدین در ابتدا و انتهای استندآپ خود شوخی‌های بهتری را بچیند. اما ابوطالب پایان‌بندی درخشانی هم نداشت. یک شوخی ساده و دم‌دستی کرد و خداحافظ.

اما میانه‌ی اجرای ابوطالب حسینی عالی بود. او در صحنه‌ی خواستگاری کلی شوخی دست اول و خنده‌دار را پشت سر هم ردیف کرد و خنده گرفت.

باید ببینیم مخاطبان باز هم دل‌شان می‌سوزد و رای می‌دهند یا به استندآپ رای خواهند داد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل