آیندگان دبه می‌کنند که ما دریاچه نمک نداشتیم

آیندگان دبه می‌کنند که ما دریاچه نمک نداشتیم

موضوع ماه‌گرفتگی اخیر شباهت‌ و تفاوت‌هایی با خشک شدن دریاچه ارومیه دارد.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن۲۰ و۲۱  در شامگاه جمعه ۵ مرداد اتفاق افتاد. مردم از همه جای ایران می‌توانستند این ماه‌گرفتگی خاص و طولانی را ببینند. اما نکته جالب توجه دیگر آن بود:

آیندگان دبه می‌کنند که ما دریاچه نمک نداشتیم

افرادی که دیدن ماه گرفتگی مذکور را از دست دادند تا ۷ سال دیگر نمی‌توانند هیچ ماه گرفتگی را مشاهده کنند. همچنین تا سال ۱۴۸۴ نیز هیچ ماه گرفتگی کلی، به طولانی مدتی این نوع را نخواهند دید. یعنی زنده نیستند که ببینند.

افرادی هم که دیدند، آخرین انسان‌هایی بود‌ه‌اند که در قرن حاضر رخداد ماه گرفتگی طولانی را دیدند. به این ترتیب می‌توانیم سنگ‌نگاره درست کنیم و روی آن طرحی از خودمان بکشیم که در حال دیدن ماه‌گرفتگی هستیم و برای آیندگان قرار دهیم.

این را بیان کردم، زیرا موضوع ماه‌گرفتگی اخیر شباهت‌ و تفاوت‌هایی با خشک شدن دریاچه‌ ارومیه دارد.

چندی پیش عکس‌هایی منتشر شد از افرادی که به دلایل آب درمانی در حال شنا کردن در دریاچه ارومیه بودند. در واقع با روندی که خشک شدن دریاچه در پیش گرفته است. ما آخرین انسانهایی هستیم که آبدار بودن دریاچه را می‌بینیم و از خواص درمانی‌اش استفاده می‌کنیم. به عبارتی از حیث آخرین انسان‌ها بودن، بین خشک شدن دریاچه ارومیه و ماه گرفتگی شباهت وجود دارد.

تفاوت ماه گرفتگی و خشک شدن دریاچه

اما از یک جهت بین ماه گرفتگی و خشک شدن دریاچه تفاوت است و آن اینکه ماه‌گرفتگی از همه جای ایران قابل دیدن بود. برای همین موقع رصد ماه لازم نبود حتماً به کویر مرنجاب بروید. اگر روی پشت بام خانه‌تان هم می‌ایستادید گرفتن ماه را می‌دیدید. اما اگر بخواهید جزء آخرین آدمهایی باشید که از خواص درمانی دریاچه استفاده می‌کنید، حتماً باید قدم رنجه کرده و یک توک پا به ارومیه بروید.

آیندگان دبه می‌کنند که ما دریاچه نمک نداشتیم

همچنین برای ماه گرفتگی باید سنگ‌نگاره درست کنیم. زیرا آنقدر همه حواسشان به ماه بود که خودشان را از یاد برده بودند. اما در مورد دریاچه عکس وجود دارد و دیگر لازم نیست سنگ‌نگاره درست کنیم.

به همین دلیل توصیه شده است از عکسها خوب نگهداری شود تا برای آیندگان سند و مدرکی باشد که ما دریاچه‌ نمکی داشتیم که خشک شد. تا بعد آیندگان سایر کشورها برای آیندگان کشور خودمان دبه در نیاورند. زیرا با خشک شدن دریاچه نمک، کانون ۲۰۰ هزار هکتاری از تولید ریزگردهای نمکی ایجاد خواهد شد. و اگر ما سند و مدرک نداشته باشیم. بعدها هر کشوری که از راه برسد می‌گوید این ریزگردها مال خودمان است و به نام خودشان ضبط می‌کنند. حداقل با عکس شنا کردن خانواده‌ها در سال ۹۷ می‌توانیم ثابت کنیم که دریاچه نمکی داشتیم که خشک شد و ریزگردهایش همگی مال خودمان است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 98120 ساعت خبر : 11:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98120
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات