استندآپ کمدی محمدجواد رضایی و تاریخ‌های عجیب و غریب

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: اجرای محمدجواد رضایی اشاره به نگاهی خاص در جامعه با ترکیب جذابی از تاریخ داشت که اگر استرس گریبانش را نمی‌گرفت، موفق‌تر بود.

او شوم نبود، این گناه از ما بود

استندآپ کمدی محمدجواد رضایی، شوخی با خود است. او این بار در قالب خود بودن، به سراغ یک نکته خاص رفت و به «شوم و نحس بودن» اشاره کرد. او دنیا را از نگاه فردی روایت کرد که از دید دیگران، برای جامعه خطرناک است. آن هم فقط به دلیل همزمانی مجموعه‌ای از اتفاقات ریز و درشت با تاریخ تولد او. بدون هیچ دلیل موجه از نگاه مخالفان.

اجرای محمدجواد، مرا به یاد یک رباعی از بیژن ارژن انداخت که باید شوم بودن را نه در اصل یک پدیده که در نگاه خودمان جستجو کنیم. بیژن ارژن در آن رباعی می‌گوید «او شوم نبود، این گناه از ما بود / پرهای سیاه او سیاه از ما بود / آواز کلاغ را خدا بد ننوشت / ما بد خواندیم، اشتباه از ما بود». موضوع اجرای محمدجواد شاید در ظاهر پدیده‌ای رایج نباشد، اما یک دغدغه است. دغدغه‌ای که باز به ما و نگاه ما بازمی‌گردد.

راز این تاریخ‌های عجیب و غریب

متن محمدجواد رضایی پر از ارجاعات تاریخی بود. او برای شوم بودن خود، دلایل زیادی را گفت که می‌توان آنها را به دلیل تلقین دیگران هم ارزیابی کرد. برای چسباندن یک صفت مذموم به یک فرد، برخی به دنبال دلیل نمی‌گردند. اینکه آیا محمدجواد رضایی ۳۲ سال پیش در زمان حادثه چرنوبیل به دنیا آمده بود یا نه، برای آنان که دیگران تخریب کنند، اهمیتی ندارد. حتی اهمیتی ندارد که بدانند اصلا آن حادثه چه بود. برای آنها طلاق دو فرد در گوشه دیگر دنیا، یا یک حادثه تروریستی، ابزاری است برای نابودی یک فرد. او در اجرایش حتی پا را فراتر گذاشت و گفت برای آنها حتی همزمانی این تاریخ‌ها هم اهمیتی ندارد.

حرکت دست

یک خصلت محمدجواد رضایی همان بهره بردن از حرکت دست است. او در ابتدای اجرا انگشت خود را بالا برد و به عنوان یک حاشیه برای خنده گرفتن از تماشاگر استفاده کرد. اما همین امر موجب شد تا در تمرکز او اختلال ایجاد شود. علاوه بر این از لرزش دست خود هم در چند خاطره از جمله سفر به روسیه برای غنی سازی به خوبی استفاده کرد.

اشاره به اجرای قبلی

محمدجواد چندین مرتبه به اجرای قبلی خود ارجاع داد. مشخص‌ترین آن، همان تلفن و ردیف شدن اسامی برادران و خواهر او بود که این بار در صحبت با کی روش تکرار شد. این ارجاع به استندآپ قبلی، هم مزیت است و هم آسیب. اگر مخاطب قسمت قبلی را دیده باشد، برای او یادآوری مثبت است و اگر ندیده باشد و این بار هم در جای درست قرار نگیرد، شاید برای مخاطب جدید سوال ایجاد کند. این ارجاع در اجرای او در میانه این دو قرار داشت.

عمه را فراموش کند

اگر بخواهم میان استرس محمدجواد و استفاده از «عمه» برای خنده گرفتن، یکی را انتخاب کنم، بدون شک استرس او را برمی‌گزینم. استندآپ کمدین قرار است در نهایت، اختلافات و ذهنیت‌های غلط را ترمیم کند. نه همچون برخی از سریال‌های تلویزیونی به این ذهنیت‌های نادرست دامن بزند. به نظرتان چند بار دیگر شاهد این شوخی با «عمه» خواهیم بود؟

استرس را کنار بگذار

در اجرای قبلی محمدجواد رضایی، استرس به مکث‌های کوتاه منجر می‌شد. اما این بار مکث تبدیل به توقف کامل اجرا شد. البته او توانست از دقیقه دو – سه به بعد اجرای خود را به مسیر درست برگرداند. اینکه محمدجواد رضایی استرس دارد، خوب است و موجب جدی گرفتن اجرا می‌شود. اما به شرطی که این استرس را قبل از اجرا کنار گذاشته و با خود به روی صحنه نبرد.

محمدجواد رضایی می‌تواند

برای سنجش یک فرد باید شرایط و امکانات او را هم در نظر گرفت که اگر چنین نکنیم، نگاه جامعی نخواهیم داشت. محمدجواد رضایی را نباید با فردی با تمام امکانات مقایسه کرد. بلکه باید پرسید آیا او می‌تواند در صورت در اختیار داشتن آن امکانات، استندآپ کمدین شود؟ پاسخ به این سوال روشن نیست. اما می‌دانیم بدون شک او نیاز به تمرینات بیشتری دارد تا بتواند بدرخشد. البته مقایسه اجرای اول و دقایقی از همین اجرا نشان می‌دهد می‌توان به او امید داشت.

محمدجواد رضایی

شرط موفقیت محمدجواد رضایی، اعتماد به نفس است و اگر خودش را باور نداشته باشد، نمی‌تواند مخاطب را به سوی خودش بکشد. اما اگر شناخت درست از استعدادش داشته باشد، میتواند با تمرین بدنی و بیانی لازم، در این عرصه فعالیت کند. فقط کافیست بخواهد.

پایان پیام

کد خبر : 97419 ساعت خبر : 12:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97419
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ایشان کارش خوبه. تمام شوخی هاش متعادل و البته بنظرم با حالتی جدیده واقعا جای خوشحالی داره که فردی که متولد روستا هستش توانسته به این برنامه راه پیدا کنه البته من اجرای اولش رو بیشتر دوست داشتم اما این یکی هم خیلی خوب بود اون لغزش های کوتاه کمی از بهتر شدن این کار کاست که البته متن سنگینی بود. امیدوارم ایشان موفق شوند.

خیلی خوب بود درسته یادش رفت ولی امیدوارم رای بیاره خیلی تلاش کرد

به نظر من خیلی عالی بود سریع به روال عادی برگشت و اجرای خیلی خوبی داشت اون بچه زحمت کشیه بدون هیچ امکاناتی با تلاش خودش به اینجا رسیده ارزشش رو داره که به مرحله بعد صعود کنه ازتون میخواهم که بهش رأی بدید

به نظر من شرط اولیه برای اینکه اجرای یک استنداپ کمدین رو بشه تحمل کرد، شیرین و دلنشین بودن اوست … محمدجواد به دل می نشیند. اگرچه چند دقیقه ی اول دچار استرس و گسستگی شد ولی از نظر من بعد از اجرای آیت بی غم، بهترین اجرای دیشب بود.