الکامپ سقوط یک رویا

دولت باید زیر پر و بال استارت‌اپ‌ها را می‌گرفت و تسهیلاتی فراهم می‌کرد تا آنها به رایگان در الکامپ شرکت کنند.

پایگاه خبری گلونی، مهرداد حسین‌زادهنمایشگاه الکامپ در این سالها فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، با توجه به دوره های اولیه اش گمان می‌رفت که بتواند به یک نمایشگاه بین‌المللی با مخاطبان و میهمانان خارجی معتبر باشد. اما هرچه گذشت نه تنها پیشرفتی در نحوه‌ی برگزاری آن به وجود نیامد، بلکه به خاطر تغییر هرساله متولی‌‌اش به شدت افت کرد.

نمایشگاهی که هر سال با حضور شرکتهای معتبر خارجی بسیار جذاب بود انگار پابه‌پای اقتصاد کشور راه سقوط را در پیش گرفته است.

سه بخش اصلی نمایشگاه

به این شکل که الان به صورت کاملا ناخواسته به سه بخش تقسیم شده است.

بخش اول غرفه‌های بزرگ و غیر جذاب ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است. غرفه‌هایی که هر ساله جزو کم مخاطب‌ترین‌ها هستند و بدون شک اگر خودکار یا دفترچه یادداشت به بازدیدکنندگان ندهند، کسی از آنها خبردار نمی‌شود.

بخش دوم شرکت‌های ایرانی هستند که یا خدمات اینترنت ارائه می‌کنند یا واردکنندگانی هستند که محصولاتشان را لیبل ساخت ایران می‌چسبانند و می‌فروشند. پس عملا جذابیتی برای مخاطب ندارند.

بخش سوم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه است و از سه سال پیش به آن پیوست. الکام استارز یا سالن مربوط به استارتاپ‌ها این روزها پر مخاطب‌ترین بخش نمایشگاه است.سالنی که غرفه‌های این بخش در آن برپا شدند بدون شک شلوغ و سر زنده است. ولی بگذارید در کنار تعریف، نکات منفی‌اش را هم ذکر کنیم.

حضور صاحبان ایده

مهمترین و اصلی‌ترین نکته مثبت این بخش حضور گسترده و با نشاط جوانان و دانشجویان صاحب ایده و تلاش‌شان برای کارآفرینی است. در حدی که وقتی وارد سالن می‌شدید انرژی مثبت را دریافت می‌کردید.

اما همین اولین و خطرناک‌ترین پاشنه آشیل آنهاست. طبق آمارها، ۹۶ درصد استارت‌اپ‌ها شکست می‌خورند. حالا این آمار برای ایده‌های متفاوت است. ولی اگر ایده‌ها تکراری باشند، این عدد فاجعه‌بار تر می‌شود. براساس شماردن نگارنده، در الکام استارز ایده‌های تکراری حجم زیادی از غرفه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

استارتاپ

مثلا حدود ۴۰ استارتاپ

به ارایه خدمات تعمیراتی در محل می‌پردازند. ۱۶ استارتاپ در زمینه خشکشویی فعالیت می‌کنند. ۲۰ استارتاپ برای رزرو اتاق و خانه و ویلا در شهرهای توریستی فعالیت می‌کنند.

ممکن است خیلی از بنیانگذاران آنها بگویند حجم بازار بزرگی برای زمینه کاری‌شان وجود دارد. این درست است و نیست. در مبحث استارتاپ ما یک اصل داریم به اسم مزیت رقابتی که ایده‌ها را از هم متفاوت می‌کند. با قاطعیت می‌توان گفت هیچکدام از این ایده‌ها مزیت رقابتی نسبت به هم ندارند. حتی بیزینس پلن (بوم کسب و کار) آنها هم یکی است و شیوه درآمدی یکسانی دارند.

پس چرا باید مشتری به هرکدام از آنها جذب شود؟ در حالی که اینطور به نظر می‌رسد که یا همه آنها باهم می‌گیرند یا همه شکست می‌خورند که دومی محتمل‌تر است. یعنی امکان دارد استارتاپ‌هایی خارج از این تعداد وارد گود شود و همه چیز را به نفع خودش تغییر دهد. پس به نظر بهتر بود که استارت‌اپ‌ها این ۲۰ میلیونی که در نمایشگاه خرج غرفه‌های خود کردند را خرج پیشرفت خودشان می‌کردند. که البته دولت باید زیر پر و بال استارت‌اپ‌ها را می‌گرفت و تسهیلاتی فراهم می‌کرد تا آنها به رایگان در الکامپ شرکت کنند.

پایان پیام

کد خبر : 97881 ساعت خبر : 11:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97881
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات