امروز جنگل‌ها به ما پناه آورده‌اند

زمانی ما به جنگل‌ها پناه می‌بردیم اما امروز آنها به ما پناه آورده‌اند.

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: مهندس عبدالغفار شجاع، مشاور معاون رئیس‌جمهور در دومین جشنواره روز ملی جنگلبان بیان کرد: از میان چند کشوری که از نزدیک دیده‌ام، باید بگویم سطح جنگلبانی ایران در مقایسه با آن کشورها قابل قبول قبول نیست. علاوه بر امکانات مختلف و امنیت شغلی جنگلبانان در کشورهای دیگر، فرهنگ جنگلبانی هم در بین مردم رایج است. در‌حالی‌که در ایران، این‌طور نیست.

شجاع، ضمن اشاره به تاریخ ملی شدن جنگل‌ها در سال ۴۲، خاطرنشان کرد که بعد از همان سال، بهره‌برداری‌های مختلف باعث نابودی جنگل‌های ایران شد.

به‌ اعتقاد شجاع، امروز نمی‌شود به شیوه گذشته عمل کرد و با توجه به‌ کمبود اعتبارات و امکانات سازمان جنگل‌هاو مراتع، نمی‌توان جلوی مشکلات کنونی را گرفت.

این مقام مسئول در ادامه افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه سعی کردیم راهکارهایی پیدا کنیم تا در‌صورت ادامه طرح تنفس جنگل، مشکلی برای اشتغال کسی پیش نیاید. چون در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم، از جنگل نان می‌خورند.

باید فکری کرد

وی خاطرنشان کرد: زمانی ما به جنگل‌ها پناه می‌بردیم اما امروز آنها به ما پناه آورده‌اند. متأسفانه تمام صنایع استراتژیک ایران هنوز از جنگل‌ها استفاده می‌کنند و تولیداتشان را کم نکرده‌اند. بسیاری از کارخانه‌ها با توجیه ارتزاق مردم، همچنان از جنگل‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

ایشان ضمن اشاره به لزوم بررسی جنگل‌های ایران از نظر بومی و علمی، تأکید کرد نیاز داریم افراد متخصص و با‌تجربه به سازمان جنگل‌ها بپیوندند و از نظر فکری، کمک کنند.

همچنین وی ادامه داد: اگر طرح‌های مؤثر، به‌موقع به سازمان جنگل‌ها برسند و بعد هم تبدیل به قانون شوند، حفاظت از منابع طبیعی، امری شدنی است. شجاع درپایان گفت: امروز حتا پیشرفته‌ترین کشورها هم نمی‌توانند جلوی خشم طبیعت را بگیرند‌. بنابراین باید مراقب منابع طبیعی باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 97900 ساعت خبر : 11:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97900
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات